Val av jackor för flera dagars topptur

Hej,

Det här med att packa och klä sig smart är inte helt lätt när man toppturar flera dagar i sträck ...

För att täcka alla scenarion tänker jag mig två typer av jackor.
  1. Jacka som andas väl när man går upp, men också ger skydd för när man åker nedför. Är softshell bäst då?. T.ex:
    1. https://www.haglofs.com/sv/herr/ove...herr/roc-sight-softshell-jacket-men-6053924QU
  2. En tunn lätt jacka som tar liten plats i ryggsäcken som man tar upp om det börjar regna. T.ex:
    1. https://www.haglofs.com/sv/herr/ove...gsjackor-herr/lim-gtx-ii-jacket-men-6074175Q1
    2. https://www.outnorth.com/se/varumarken/haglofs/men-s-l-i-m-proof-jacket-119003-FS394429
Följande scenarion och kläder tänker jag;

VindstillaBlåsigtRegnigt
+ Graderunderställunderställ+softshellunderställ+regnjacka
0 Graderunderställ+fleeceunderställ+softshellunderställ+regnjacka
- Graderunderställ+fleeceunderställ+fleece+softshellN/A
Kallt!underställ+fleece
+tunn dunjacka
underställ+fleece+softshell +tunn dunjackaN/A

Söker feedback på mitt tänk/setup. Och om mina exempel på jackor är bra/hade ni valt andra?

Mvh

Senast ändrad:
Hade använt en enkel och lätt vindjacka i många av scenariona utan regn. Eventuellt tagit på mig en dunkacka för att åka ned.

Mitt val för fjälljakt som är det närmast toppturer jag gör är ullunderställ + fleeceunderställ(vid kyla) och ett skalställ över det. I ryggsäcken ett förstärkningsplagg kan vara fleece i ditt fall en dunjacka som mellanlager. Skalstället ska tåla mycket vind och ev. regn jag planerar inte för regn på vintern. Ryggsäcken ska ha så mycket plats att man kan ta av det mesta på överkroppen.

Man kan ju kolla väderprognosen oxå. Softshell är nog inte så bra om det regnar mkt och länge, då är det bättre med skaljacka + varierande kläder under beroende på temp.

Tycker softshell ofta är ett lite onödigt plagg framförallt på längre turer. Väger lite för mycket, tar lite för mycket plats då jag ändå vill ha med en skaljacka som skydd för dåligt väder. Jag kör just nu oftast med en Houdini Rollercoaster jacket. Blir det varmt när jag går upp så ventilerar jag med öppna dragkedjor eller har den i ryggan. Alternativt att jag också har en superlätt vindjacka som inte tar någon plats med. Är det inte så kallt så kör jag ofta med en Patagonia micro puff hoody i syntetiskt "dun" som förstärkning utför, är det kallare så tar jag en lite varmare dunjacka. Dagsförhållandena avgör.

Problemet på topptur på skidor är att det är mycket varmare uppför än nedför. Möjligt att jag missförstår men jag skulle i de flesta tillfällena sätta på mig extra kläder på toppen för att åka ned, i alla fall vid långa turer.

Annars ser väl din analys bra ut. Lager på lager där man inte alltid har vind och vattentätt ytterst.

Tycker många verkar ha för mycket på sig på topptur. Full gore tex i påske sol och sånt.

Tycker softshell ofta är ett lite onödigt plagg framförallt på längre turer. Väger lite för mycket, tar lite för mycket plats då jag ändå vill ha med en skaljacka som skydd för dåligt väder. Jag kör just nu oftast med en Houdini Rollercoaster jacket. Blir det varmt när jag går upp så ventilerar jag med öppna dragkedjor eller har den i ryggan. Alternativt att jag också har en superlätt vindjacka som inte tar någon plats med. Är det inte så kallt så kör jag ofta med en Patagonia micro puff hoody i syntetiskt "dun" som förstärkning utför, är det kallare så tar jag en lite varmare dunjacka. Dagsförhållandena avgör.
Stor igenkänning - jag har inte heller funnit någon vettig roll för softshell-plagg. Föredrar alla gånger att ha helt ofodrade skal-ytterplagg och variera värmeskikten mer fritt efter behov.

Man kan finreglera inom vida gränser med mer eller mindre öppet kring halsen, vantar, buff etc. Går jag uppför och det inte blåser hårt blir jag dock oftast så varm att även skalplagget åker av, men då är det så tunt att jag bara kränger ut armarna och rullar ner det över hövtbältet - då kan man snabbt ändra sig fram och tillbaka utan att ens stanna och ta av ryggan.

Skalplagget kan vara en supertunn vindjacka; min tresäsongsvariant väger 75 g och bärs oftast direkt utanpå understället, men för skidåkning är min lite tyngre, slitstarkare och vattentäta skal/regnjacka tillräckligt "osvettig", så den lätta vindjackan får stanna hemma.

Inför nedfärden åker ju fler värmelager på, mössan/buffen dras ner och alla "vädringshål" och glipor tätas till. Dunjackan vill jag helst reservera för rena raster och uppehåll (inkl. de oönskade).

Mitt val för fjälljakt som är det närmast toppturer jag gör är ullunderställ + fleeceunderställ(vid kyla) och ett skalställ över det. I ryggsäcken ett förstärkningsplagg kan vara fleece i ditt fall en dunjacka som mellanlager. Skalstället ska tåla mycket vind och ev. regn jag planerar inte för regn på vintern. Ryggsäcken ska ha så mycket plats att man kan ta av det mesta på överkroppen.
Man kan ju kolla väderprognosen oxå. Softshell är nog inte så bra om det regnar mkt och länge, då är det bättre med skaljacka + varierande kläder under beroende på temp.
Stor igenkänning - jag har inte heller funnit någon vettig roll för softshell-plagg. Föredrar alla gånger att ha helt ofodrade skal-ytterplagg och variera värmeskikten mer fritt efter behov.

Man kan finreglera inom vida gränser med mer eller mindre öppet kring halsen, vantar, buff etc. Går jag uppför och det inte blåser hårt blir jag dock oftast så varm att även skalplagget åker av, men då är det så tunt att jag bara kränger ut armarna och rullar ner det över hövtbältet - då kan man snabbt ändra sig fram och tillbaka utan att ens stanna och ta av ryggan.

Skalplagget kan vara en supertunn vindjacka; min tresäsongsvariant väger 75 g och bärs oftast direkt utanpå understället, men för skidåkning är min lite tyngre, slitstarkare och vattentäta skal/regnjacka tillräckligt "osvettig", så den lätta vindjackan får stanna hemma.

Inför nedfärden åker ju fler värmelager på, mössan/buffen dras ner och alla "vädringshål" och glipor tätas till. Dunjackan vill jag helst reservera för rena raster och uppehåll (inkl. de oönskade).

Efter feedback från några guider att dom tycker skaljackor har för dålig ventilation för att vara ett bra alternativ när man går uppför.

Detta är bakgrunden till varför jag funderar på att byta ut min lite "vanliga" hardshell jacka till en softshell + en tunn skaljacka som back up (bara för mycket regn).

Men många i tråden här verkar inte dela den åsikten. Hur tänker ni om skaljackor för högintensiv aktivitet?

(...) Hur tänker ni om skaljackor för högintensiv aktivitet?
Jag har inte skaljackan på utom när det verkligen behövs, och DÅ skulle jag inte klara mig med softshell. Exempel: regn, blötsnö, hård blåst. I de två förra fallen behöver jag ju något vattentätt (och får väl acceptera lite svett eller reglera kroppstemperaturen på annat sätt). I det sistnämnda sköter den hårda blåsten ventilationen, om jag lämnar glipor på rätt ställen.

Är det tillräckligt torrt och vindstilla, går jag i mellanlagret utan något skal. Det består oftast (beroende på temperatur) av ull/ullfleece/ulfrotté, som både buffrar kroppsfukt och klarar lite ytlig blöta bättre än syntetfleece. De funkar alltså som min privata version av softshell :)

På senare år har jag under vissa omständigheter, konstigt nog, tyckt det varit skönt att vända på systemet: jag har min florstunna vindjacka innanför värmelagret (ulfleece etc, se ovan). Den uppsättningen verka dämpa blåsten alldeles lagom mycket i de allra flesta fall, men ändå "andas" väldigt bra. Blir det kallare, vänder jag "rätt" på turordningen så mer kroppsvarm luft stannar kvar runt kroppen.

Blåser det stenhårt eller regnar/blötsnöar, åker ju det vattentäta skalplagget på ytterst, men det är tunt, lätt, packbart i egen ficka och "andas" 20 000 g/m2/24h. Jag är en storsvettare, men klarar mig förvånansvärt bra med det systemet. Men jag köper oversized för att få luftspalter och småreglerar hela tiden i ala öppningar.

På flerdagarstoppturer mellan hyttor har jag kört med
  • en underställströja i ull
  • en längdåkningsjacka/tröja eller liknande. Kan väl nästan sägas vara tunn softshell med visst vindskydd och fuktresistens. Har även en skimoracejacka som alternativ för de snabbare dagarna. Alltså "enklare" och tunnare och inte så "jackig"som Roc-jackan ovan.
  • en tunn vindjacka, typ löparjacka
  • en ganska lätt skaljacka (typ Haglöfs LIM GTXjackan i länken ovan)
  • en lätt och packbar dunjacka (finns säkert bra djurfritt alternativ
De här plaggen tar liten plats i ryggan och går att kombinera på diverse olika sätt beroende på väder och värme. Uppför är det oftast underställ och längdjacka. Nerförs kan det vara hela sk-ten. Jag kör inte oversized, utan snarare ganska kroppsnära.

Sen blir ju alla flerdagarsturer en avvägning om vilka kläder som ska få stanna hemma.

Men många i tråden här verkar inte dela den åsikten. Hur tänker ni om skaljackor för högintensiv aktivitet?
Är flera i tråden som tänker som du men att det är bättre med en vindjacka än en softshell jacka.

Men jag har ingen softshell jacka så möjligt att de också fungerar bra. Gå med en skaljacka gör jag sällan, då ska det vara riktigt kallt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Ringblom Underleverantörer till flera märken Utrustning allmänt 31
pajaflow Packa för flera olika saker Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg