Vi behöver din åsikt om vandringsstavar! 🙌

Hej friluftsentusiast! 🌿
Vi arbetar med att utveckla en ny vandringsstav och behöver hjälp från personer som brinner för friluftsliv – precis som du! 🥾
Vi är nyfikna på att veta:
  • Använder du vandringsstavar? Varför/varför inte?
  • Vad tycker du är viktigast när du väljer en stav (t.ex. vikt, rem, ergonomi, utseende, hållbarhet)?
  • Vad gillar du med de stavar du använder idag?
  • Om du inte använder stavar – vad skulle få dig att börja?
Vi uppskattar din input och dina tankar hjälper oss att skapa en produkt som verkligen möter dina behov ute i naturen. 🌍

Tack på förhand och hoppas du får många fina stunder i naturen!
Hälsningar,
Gladingenjör!

Väldigt bra att ha då man (fjäll)vandrar i oländig terräng. Jag använde bara en, två tycker jag är onödigt. Lätt och stark såklart, teleskop så att man kan ändra längden, något handtag som gör att man kan lägga vikten där utan att tappa greppet.

Speciellt bra när man skall vada, som ett 3e ben. Eller när man går brant nedför, som extra stöd.

När man vandrar på bra stig är det onödigt !

Jag använder stavar, både för själva vandringen och för att sätta upp tältet. För mig har det en hållbarhet på 2-3 år. När jag köper nya så väger jag mellan dessa variabler:
  • Vikt
  • Pinnmaterial (föredrar aluminium pga hållbarare, men kolfiber blir lättare)
  • Greppmaterial (föredrar kork framför plastskum)
  • BONUS: enkelhet att justera längden

Jag använder stavar när jag vandrar i oländig terräng precis som andra sagt. Ovärderliga hjälpmedel inte bara som stöd vid vandringen, men även vid vad (både som stöd och att utforska botten framför fötterna vid dåligt siktdjup ex glaciärvatten) och som känselspröt var man kan sätta fötterna vid lerigt/sumpigt område. Desstum ger användningen av stavar vid vandring med tyngre ryggsäck en bättre hållning vilket jag upplever som positivt. Kriterier:
  • Hållbarhet (Aluminium före kolfiber som lätt kan gå av efter slag och repor)
  • Transportlängd (3-delad att föredra)
  • Grepp: Kork som alltid är varmt och inte suger upp väta
  • Vikt (dock lite lägre prioriterat då jag har dem i handen och inte bär dem på ryggsäcken)
  • Karbidspetsar som inte slits vid upprepad användning i stenskravel (gärna bytbara). Metallspetsen ger även den där tydliga kontakten som gör att man lätt kan skilja på en rot och en sten under ytan i lervälling.
  • Flicklock stängning som är justerbar och absolut inte sjunker ihop under vandringen. Alla former av twistlock stängning undviker jag av erfarenhet.
  • Finns reservdelar som ex en utbytessektion att köpa vid ev olycka är det en bonus.
Mina nuvarande stavar har jag slitigt på i 12 år och de är fortfarande lika bra som nya. Riktiga kompisar på turen!

Jag äger ännu inte några vandringsstavar men har flertalet gånger haft tanken att skaffa några.
Helst teleskop med bra låsning som inte flyttar på sig vid användning med cm måttskala.
I mitt fall vill jag ha några som kan bli 220 cm då jag främst kommer att använda dem
till min enorma tarp (5x5m).
Visst finns det diverse tarppinnar att köpa för det men hittills har jag klarat mig med
slanor jag hittar i skogen. Dock har jag inte hittat några tarppinnar med måttskala på.
Förutom det så hade det varit trevligt med den dubbla funktionen vandringsstav / tarppinne.
Handtagen bör vara i något material som inte förmedlar kyla till händerna.
Ändarna på stavarna skall helst ha flera funktioner; spetsar som greppar i is och skor för vandring på asfalt.
Helst skall allt stavarna består av finnas som reservdel.

Jag använder vandringsstavar vid längre vandringar (3-4 dagar och mer) med lite tyngre packning, dock aldrig vid dagsturer i Sverige och oftast inte för endygnsturer heller. Undantaget till den regeln är typen dagstur i Alperna när man ska upp och ner över 1000 höjdmeter - där är det skönt för knäna att få lite avlastning i stenskravel. Särskilt viktigt är stavar i krånglig terräng och vad. Dock ska det vara lätt att lägga undan staven vid riktigt eländig blockterräng eller halv-klättring där man behöver använda händerna. Därav brukar jag föredra ihopfällbara/minimerbara stavar. Detta är också mer praktiskt om man ska resa en längre sträcka till vandringen.

Vikt spelar lite roll, eftersom man ändå blir lite tröttare av att lyfta runt på stavar. Dock är pålitlighet (går inte sönder, ändrar inte plötsligt längd) viktigare. Har korkhandtag, men tycker egentligen att det är lite skönare med gummi eller liknande. Remmen får gärna vara av mjukare variant också, så att man kan kontrollera stavsving i nedförsbackar, då jag tenderar att ha handen ovanpå staven istället för runt. Håller med om ovan kommentarer om reservdelar - möjligheten att byta trugor är bra, men inte helt ovanligt att man tappar en.

Glömde nämna i mitt inlägg som vit.kanin är inne på, cm skala är viktig då det underlättar otroligt varje gång jag skall använda dem.

Håller med om ovan kommentarer om reservdelar - möjligheten att byta trugor är bra, men inte helt ovanligt att man tappar en.
Tappa trugor? De små trugor som sitter på stavarna (inte de större avsedda för snö) är viktiga och hindrar att stavarna okontrollerat sjunker ner i mjuk mark eller mellan stenar. Dessa trugor är ju gängade på stavarna och det har aldrig hänt mig att jag tappat någon eller att den lossnat, även om det ibland kan bli tvärstopp om stavan fastnat i något?

Använder inte ännu. Men det jag tittar på i form av egenskaper är vikt ergonomi och hur skrymmande de är att packas på ryggsäcken.

Använder ofta stavar i brant terräng som inte är alltför tekniskt. Har ett par 3 delade carbon stavar i fastlängd. Lätta, tar lite plats, går fort att sätta ihop och ta ut igen. Är väl mina kriterier på vad jag vill ha.

Använder tredelade teleskop-stavar av aluminium idag. Med korkhandtag. Och är ok nöjd med dom. Men tänkt att nästa par stavar jag köper kanske inte blir delade utan ett stycke aluminium rör. Fördel att de ju tål mer och inte kan åka ihop. Bra när man måste stödja sig på stavarna med typ nästan hela sin vikt. Transporten med tåg/buss blir nog inte så krånglig heller och jag använder, vandrar med stavarna hela tiden. Även på breda, fina stigar.
Och en sak jag tänkt vore bra ha är gummiskydd på spetsarna som inte trillar av och försvinner i första gyttjepöl. Metallspetsarna kan vara rätt hala mot stenarna när man balanserar sig igenom en blockterräng så bättre med gummiaktigt material där.

Vandringsstavar är bra säkerhetsprylar att ta med sig. Vid vad blir det säkrare att komma över, i brant terräng hjälper de många ggr. På lätt, snabb och upptrampad stig är de rätt onödiga och fästes hellre på ryggan tycker jag. De kan förhindra fall, stukade fötter, blåmärken och ofrivilliga plums.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg