Ska montera kabel/stövel-bindningar på ett par skogsskidor. På andra skidor jag har är skidans balanspunkt några centimeter framför tåremmen eller de små vinkeljärnen som håller nere stöveln/pjäxan mot skidan. Och det verkar vettigt. En sålunda framtung skida trycks ju upp mot hälen och blir då mer styrbar i skogsterrängen.
Ja, ju längre bak man sätter bindningen, desto bättre kontroll antar jag?
Å andra sidan blir det väl en ökad belastning för musklerna på skenbenets framsida när man lyfter skidan, vilket kanske kan bli tröttsamt. Och om kroppsvikten hamnar alltför långt bak på skidan så kommer den väl att få en "klättrande" uppåtvinkel? Å tredje sidan kanske denna klättrande vinkel gör det lättare att ta sig fram i lössnö?
Finns det något vedertaget optimalt avstånd mellan skidans balanspunkt och tåremmens placering? Hur långt törs man göra det?
Ja, ju längre bak man sätter bindningen, desto bättre kontroll antar jag?
Å andra sidan blir det väl en ökad belastning för musklerna på skenbenets framsida när man lyfter skidan, vilket kanske kan bli tröttsamt. Och om kroppsvikten hamnar alltför långt bak på skidan så kommer den väl att få en "klättrande" uppåtvinkel? Å tredje sidan kanske denna klättrande vinkel gör det lättare att ta sig fram i lössnö?
Finns det något vedertaget optimalt avstånd mellan skidans balanspunkt och tåremmens placering? Hur långt törs man göra det?