Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare

Undrar om nån sitter på tips på rutiner för att sköta sin torrdräkt lite snabbare och effektivare efter paddling.
Min rutin är som följer:
- Hänga upp torrisen på galge ovanför badkaret, spola av den med varmvatten.
- När den torkat, pudra talk på ut- och insidan av ärmmuddar samt utsida och insida latexfötter (har neoprenhals, ibland pudrar jag även insidan av denna)
- Kanske nån gång per säsong: Smörja in latexen med Sealsaver, samt smörja in änden på TiZip-dragkedjan med medlet som man fick med.

Låter enkelt? Det är det inte! Det tar för lång tid och hamnar talk ÖVERALLT när jag gör detta. För att inte tala om Sealsaver, där det står att man ska undvika att få något på membrantyget. Hur i helvete då?! Skiten kladdar ju värre än värst.

Nu tar det mig säkert 15 minuter att vränga ut och in latexskor och pudra allt. Jag försöker få ner tiden det tar att plocka ihop all utrustning inför och efter paddling för att jag ska ge mig ut oftare - så jag efterfrågar tips på genvägar, rutiner, småsaker som gör torrdräktsskötseln smidigare.

Tex kom jag på att hälla över talket i ett tomt salt-kar, det gick smidigare att pudra med detta än att ta direkt ur burken.
Jag brukar applicera talk medan torrisen är upphängd på en galge över badkaret och ärmar och ben slingrar sig som en bläckfisk överallt när jag ska försöka pudra på talket. Ska testa att lägga ut torrisen på golvet nästa gång istället för att krångla med den över badkaret. Kanske går snabbare även om man måste dammsuga talk efteråt.
 
Jag vet inte om talk gör att latex åldras långsammare, jag tvivlar kring det men andra medel finns som används för det. Det har väl två möjliga effekter som jag ser det. På neopren tror jag inte att det ger det.

Dels att hindra åldrande latex att "klibba ihop" under förvaring. Äkta latex blir lite "kletigt" och sprött eller tappar "studsen" av solljus och kemikalier. Därför förvaras den hängande torrt, mörkt och svalt.
Dels att det när man tar på sig gör så att det glider bra, så man inte fastnar med huden i latexytan och skadar den.

Detta brukade jag fixa utomhus, framför allt precis innan man tar på sig kan man talka. En burk babytalk var lätt att ta med sig med sig att strö lite med.
Jag har aldrig upplevt att det går åt så mycket talk att det blir jobbig att sanera, men det går ju bra att gå utomhus och talka lite i så fall.

Men det är bra att sköta om sin latex lite grand så slipper man byta den lika ofta.
 
Har heller aldrig hört talas om att pudra talk på torrisen, dock kör jag ju med neopren och inte inte latex. Jag sköljer bara av min på utsidan också ovanför badkaret och låter sen den torka med halvöppen dragkedja i typ några dagar så all fukt verkligen har försvunnit sen stänger jag dragkedjan. Däremot så har jag en specialgalge för det en som är gjord för torrisar så inte neoprenhalsen riskerar att bli sned.
 
Talk funkar hyggligt, nya muddar brukar vara lätt pudrade, men själv föredrar jag Aerospace 303. Det skyddar även hyggligt mot uv-strålningen och är lätt att applicera. Tar även lite på dragkedjan och gummiluckorna på kajaken ibland..

/ Ulf
 
Jag använder talk på latexmuddarna när jag ska förvara torrdräkten en längre tid, typ över sommaren. Annars är det bara att spola av den på utsidan med färskvatten. Ibland skölja även insidan. Någon gång under säsongen tvättar jag med Kanotcentrums torrdräkts tvättmedel. Se bara till att torrdräkten kan torka helt på in och utsidan. Är jag riktigt lat och har inte badat med den, kan det hända att jag bara hänger upp den för torkning.
 
Tack för tipsen. Det verkar vara blandade skolor mellan de som aldrig/nästan aldrig talkar och de som gör det efter varje användning (kanske inte i denna tråden men har fått det intrycket när jag träffat andra kajakpaddlare)

Att talka utomhus innan användning istället för inomhus efter användning var ju ett bra tips.
I instruktionerna man fick med torrdräkten så står det ju att det ska talkas efter varje användning, och det verkar vara allmän uppfattning att talk "återfettar" eller "återfuktar" latexen. Men frågan är om detta stämmer? Talk är väl egentligen ett pulver som suger upp fukt och fett, hur kan det återfukta/fetta latexen?
Är det istället så att talken bara absorberar fett/smuts från kroppen så att detta inte tas upp av latexen och därmed skyddar den? Isåfall borde det ju vara fritt fram, rentav ännu bättre, att talka innan användning istället för efter.

Hur är det då med Sealsaver eller liknande, återfuktar/fettar den verkligen latexen? Försökte lista ut vad det är men lyckades inte få fram mer än att det är nån silikonblandning.

Det är så mycket dubbel information i detta... nån borde ju veta hur det VERKLIGEN ligger till, inte bara "jag brukar göra såhär" :)
 
Jag talkar latexmuddar och smörjer dragkedjorna med en klump - parafinnliknande - skulle nog funka med en stearinlus-stump men min har formen av rektangulärt vallablock.

Torkar den även ut och in när utsidan är torr, det blir fuktigt i min då den är heltätt och avsedd för dykning egentligen. Särskils i skorna

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg