Ground Cloth

Jag råkade surfa förbi en så kallad ground cloth från en firma som heter Bushcraft Spain.
Det verkar vara en mindre, impregnerad, tarp fodrad med ullfilt.
Den blir rätt dyr om man ska ha den skickad till Sverige och jag låter nog bli också för att jag inte riktigt har behovet av en dylik.
Frågan är bara vilka tankar och funderingar som finns om en sådan.
En fråga till är vad den ska kallas på svenska.
Länk:
 
Låter som en dyrare/finare variant av picnic-filt? Inget jag tar med på vandring..
Så kan man ju se saken. Jag snubblade, som sagt var, bara på grejen av en slump. Det kan ju vara lite intressant med "gammal teknik" också. Jag hittade också någon video på Youtube där man recenserade både denna och någon mer tarp.
Det blir ingen anskaffning dock utan gärna synpunkter på just den gamla tekniken.
 
Det närmaste jag kommer på är väl bedrolls eller "swag roll" som de heter i Australien som är typ primitiva solsystem lite som det du länkar till..

Mina erfarenheter av att campa med bomull/canvas/ylle är att det inte matchar moderna syntet material överhuvudtaget men att folk förr var betydligt tuffare än vi är idag.
 
Påminner om Fjällrävens "Övik Blanket" som såldes för ett par år sedan. En väldigt snygg och lyxig picknickfilt som passar den som har pengar som brinner i fickan...
 
Som ung körde jag med en tjock byggplast under tältbotten i bomull. rätt val och städande av tältplats har jag lärt mig är viktigare, så numera ligger även den hemma.
 
En modern "ground cloth" kan ha en tunn väv av syntet på ovansidan och en 3mm evazote på undersidan (Exped). Finns som 2x1 meter bl a. Lätt, isolerar och torkar snabbt. Och skippar man syntetväven kan man nöja sig med bara evazoten, väger typ 250 gr för en bit som är 2x1 meter.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
Jackiie Hexamid utan ground sheet Bo och sova 0

Liknande trådar