Älgflugor? Vad var det som åt upp mig i Njoatsosvágge?

Vid vandring genom snåren i nedre Njoatsosvágge mötte jag måttligt med mygg, men blev desto mer stucken av något annat som jag inte stött på tidigare i Sarek.

De såg ut som små, långsmala flugor och kom i svärm. Det måste ha varit älgflugor..?

Betten kändes inte, utan plötsligt bara blödde det. Först en till tre dagar efter betten blev de svullna likt ett myggbett, kliade tusen gånger värre, och alla fick också en röd ring runt svullnaden, som la sig efter någon dag. Jag såg helt spetälsk ut!

Det värsta angreppet skedde i samband med en passage i björksnår då hela jag blev täckt av gult pulver från de första tidiga höstlöven. Det var 25 grader varmt, helt vindstilla och gassande sol just den dagen nere bland snåren och det lättaste plagget jag packat med var flanellskjortan eftersom SMHI utlovat 10 dagar konstant regn och lågtryck. Osmart av mig, men jag hade ju inget val än att gå i bh när jag skulle upp 600 höjdmeter genom de branta snåren mot Ruopsokjåhkå. Det gula pulvret blev således till en gul gegga blandat med svetten, som de där flygfäna verkade gå igång på. De trodde nog jag var en björk. 🤣 Myggmedel hjälpte inte. Efter ett rejält angrepp tvättade jag hela överkroppen och sedan blev det lugnare.

Jag stötte inte på dem i andra delar av Sarek.
 
Jag är tveksam till älgflugor, de har ett ganska karaktäristiskt utseende brukar inte komma i svärm, slänger dessutom vingarna efter att de hittat en värd där de gärna kryper i i ex hårbotten eller under kläderna. Se bild på denna länk:

Min teori är mer på någon form av större flugknott eller bromsar?
 
Hmm, tror inte det är älgflugor. De kan bita, men inte ofta. De är inte avlånga, utan ser mer ut som en fluga. De tappar vingarna om de anser att man är ett älgdjur och forysätter att krypa i kläderna. Svåra att plocka bort, för de har bra grepp och är platta.
 
Jag tänkte inte på det där med älgflugors tappade vingar då, så inget jag iakttog.

Det var absolut inte broms, utan de var väldigt små, med genomskinliga vingar, och som sagt långsmala i formen och därför tänkte jag älgfluga som har just sådana långa vingar, i kombination med hur de dök upp i svärm.

Jag läste att de dykt upp allt längre norrut.

Undrar vad annars det var. Jäklar vad det kliade, det var som värsta möjliga myggbett dagarna efter.
 
Älgflugan är relativt stor, platt och ganska grovlemmad (just de grova benen är lätt att känna igen), bits sällan enligt min erfarenhet. Jag har bara stött på den i skogen här i Västra Götaland sent på hösten.
Jag tror definitivt på någon form av knott (och det finns ju många arter att välja mellan).
 
Älgflugan är relativt stor, platt och ganska grovlemmad (just de grova benen är lätt att känna igen), bits sällan enligt min erfarenhet. Jag har bara stött på den i skogen här i Västra Götaland sent på hösten.
Jag tror definitivt på någon form av knott (och det finns ju många arter att välja mellan).
Jag tänkte först om det kunde vara någon särskild "björkätare" utifrån hur de attackerade när jag var nerkletad av björkpulver.

Skulle tippa 5 mm lång, långsmal, flugliknande.
 
Beskrivningen stämmer ju väl med knott. Jag har stött på vad jag kallar "flugknott" (ser ut som små svarta flugor) i fjällen, oftast i rikliga svärmar och väldigt lokalt som bits rejält. Oftast har jag heltäckande kläder så brukar klara mig bra. Speciellt om vädret är helt lugnt och varmt kan de få ett spel och bli ganska aggresiva. En signal jag lärt mig är att om det blir kavlugnt och mygg/knott helt plötsligt visar sig och blir aggresiva (från att kanske inte ens synts till tidigare) hänger det inte sällan ihop med en väderförändring ofta följt av ett ordentligt regnområde.
 
Under en vandring i nedre Njoatsosvágge mötte jag svärmar av små, långsmala flugor, troligen älgflugor. Betten kändes inte först men svullnade och kliade kraftigt efter några dagar. Det värsta angreppet skedde i björksnår, där jag blev täckt av gult pulver från höstlöven. Myggmedel hjälpte inte, men efter att ha tvättat mig blev det lugnare.
 
Jag skulle tro för att du har råkat ut för vad man uppåt i landet kallar för knott; en annan variant av knott än vad vi i södra landsändan kallar för knott.

Jag har aldrig sett dessa i södra Sverige. Någon art har jag sett har vita ränder på benen.

De kan bilda stora svärmar främst i tät vegitation men de är vindkänsliga så blåsiga dagar håller de sig främst närmast marken.

Jag vill minnas vid något tillfälle när jag skulle snöra om kängorna vilket var helt hopplöst för så fort jag böjde mig ner så fick jag hela ansiktet fullt. Annars var det ganska fritt uppe kring huvudet (ovanför vegetationen) då det blåste lite det den dagen. De svärmade då mest kring fötter och ben...
 
Vid vandring genom snåren i nedre Njoatsosvágge mötte jag måttligt med mygg, men blev desto mer stucken av något annat som jag inte stött på tidigare i Sarek.

De såg ut som små, långsmala flugor och kom i svärm. Det måste ha varit älgflugor..?

Betten kändes inte, utan plötsligt bara blödde det. Först en till tre dagar efter betten blev de svullna likt ett myggbett, kliade tusen gånger värre, och alla fick också en röd ring runt svullnaden, som la sig efter någon dag. Jag såg helt spetälsk ut!
Det låter ju inte som älgflugor på något sätt, vare sig till beteende, utseende eller hur bett ser ut. Dessutom finns i princip inga fynd i Lappland av älgfluga inrapporterade till Artdatabanken. Däremot finns det (tyvärr) ca 60 olika arter av knott i Sverige, som skiljer sig mycket i utseende och förekomst. Det är säkert någon av dessa arter du haft det tveksamma nöjet att träffa på.
 
det lär vara: knott (Simuliidae) - 2-6 mm svarta/gråsvarta tillhörande underordningen myggor. Förekommer främst i nordliga delar av landet. Startar sin utveckling i rinnande vatten.
andra otrevligheten är: svidknott (Ceratopogonidae) - av samma underordning som knott, dvs myggor men av annan myggfamilj. 0,6 - 5 mm men ofta ca 2 mm. Startar livet i vatten eller fuktig mark. Kryper in i hårbotten, i öronen och vid ögonen.
 
De liknade ju mer flugor än knott utifrån hur jag känner till knott (=liten sorts enerverande mygga). Men förstår att det finns fler sorter då. Och så var ju bettet mer likt ett bromsbett i och med att det började blöda så.
Kan ha varit cirka eller något större än 5 mm. Inte så liten som 2 mm.
Jag hörde att älgflugan förekommit allt längre norrut pga klimatförändringarna, men inte i lappland då?
Både Simuliidae och Ceratopogonidae är fullt möjligt, men tycker de ser lite för runda ut på en del bilder. Det var väldigt långa vingar bakåt.
 

Liknande trådar