Blefjells Beste, 57 k Ultramarathon i Norge

Hej!

För ett par veckor sedan var jag i Norge och sprang ett riktigt fint bergslopp som heter ”Blefjells Beste”. Loppet är strax över 57 km och det beskrivs vara ca 2000 höjdmeter (fast min klocka som brukar visa ganska rätt sa ca 2450 höjdmeter). Det hade regnat mycket före loppet, så det var ganska blött och lerigt bitvis, men dagen för loppet var det strålande solsken och 25° varmt. Loppet är unsupported och all och måste bäras med i ryggsäcken. Vätska fyller man på i de rena fjällbäckarna. Jag drack nog minst 10 liter under dagen i värmen.

För er som är sugna på ett otroligt vackert bergslopp kan jag verkligen rekommendera det här. Avståndsmässigt ligger det faktiskt närmare än både Sälen, Idre och Åre för oss som kommer söderifrån (4-5 timmar från Göteborg) och jag skulle nog vilja påstå att det finare än alla dessa. Organisationen var supertrevlig och man bjöds på tårta, hamburgare, godis och dricka när man gick i mål. Start och mål var vid en av organisatörernas privata hytte.

Jag hade med mig kameran och filmade lite, för jag gillar att spara dessa fina minnen. Om någon är intresserad av långa svepande vackra vyer, frustande filmare och skumpande löpning så finns filmen att se via länken nedan.

Blefjells Beste 2024

GPTempDownload.jpeg
 
Liknande trådar

Liknande trådar