Optimus Polaris hur varmt

Hej, jag har ett Optimus Polaris, som jag har skaffat en adapter, så jag kan ha den i mitt Trangia stormkök, min fråga
är det någon som vet hur varmt det blir när den står på ett bord, jag menar strålningsvärmen ner mot bordsskivan hur många grader. Har tänkt att köpa ett Helinox Table One Hard Top L om det går utan att förstöra bordsskivan .
 
KAP Arctic har en aluminiumbottenplatta under det undre vindskyddet för att minska förlusterna av värme nedåt vilket är viktigt framför all på snö. Vid förvärmningen kan man spilla sprit ned på plattan och det kan bli rätt varmt om underlaget inte är snö.

Med tvålågigt fotogenkök på en köksbänk eller ett bord har jag haft en plåt under köket för att minska risken för överhettning samt undvika bränslespill och trist smak från t-sprit på bänken/ bordet. Varmast blir det när man steker. Kokar man vatten så hålls temperaturen nere så länge det inte kokar torrt.

Med Polaris blir förhållandena snarlika. Men normalt är temperaturen lägre under brännaren än runt och över brännaren. Kastruller och vindskydd kan smälta om det kokar torrt eller om brännaren går baklänges vilket kan drabba hattbrännare i Trangia (underburn https://classiccampstoves.com/threads/polardawg-underburn.50190/).

Thure
 
Senast ändrad:
HeHe, vilka nördiga frågor. Tror inte att bordet börjar brinna, man kan ju prova själv först med något mindre värdefullt underlag !
 
Har ett Nova och det blir lätt märken i underlaget när man drar så jag kör aldrig på fullt och brukar lägga en skärbräda under. Även risk att smälta vindskyddet om man riktar hålen i fel riktning.
 
Jag har provat 2 olika värmeskydd under framför allt små vedeldade kök.
1 Brandskyddsduk av den typ som används vid svetsning och lödning i trånga utrymmen.
Tål svetslåga rakt på duken.
2 Bakplåts-silikonduk. tål 240 grader c.

Brandskyddsduken känns som filt när man tar på den. om man spiller tex fotogen på den fungerar den som veke.
Om man spiller fotogen på silikonduken verkar den suga åt sig och tappa formen, som den så småningom återfår när fotogenet avdunstat.

Jag lägger brandskydds-/silikon-duken på marken, bordet, underlaget jag vill skydda.
En rostfri campingtallrik på duken, och vedköket i tallriken.

Båda dukarna har fungerat utmärkt.

Mitt förslag blir silikonduken. Den säljs där bak/köks-utrustning säljs. Storleken som en ungnsplåt räcker till flera campingkök. Och tallriken från vintertillsatsen, eller en extra trangia-stekpanna att ställa köket i.

ps SoloStove Light blir inte varm i botten så den behöver inget värmeskydd.

/John
 
Hej, jag har ett Optimus Polaris, som jag har skaffat en adapter, så jag kan ha den i mitt Trangia stormkök, min fråga
är det någon som vet hur varmt det blir när den står på ett bord, jag menar strålningsvärmen ner mot bordsskivan hur många grader. Har tänkt att köpa ett Helinox Table One Hard Top L om det går utan att förstöra bordsskivan .
Jag använde ett trangia triangel på ett bord som trafikverket har och med vanlig tsprit vilket skapade märken i bordet. Något att skydda bord med när man stänger inne värmen är bra.
 
Det blir märlen i bordet under brinnande flerbränslekök. en värmereducerande dubbelplåt som finns där gaskök är vanliga kan göra fler tjänster, t ex rosta bröd.
 

Liknande trådar