Sent oktober/ början av november

Hej,

Ska planera in en vandringstur sista veckan i Oktober.
Blir minst 1 vecka kanske 2 veckor, beror lite på hur stor säcken blir då jag ska böra med mig all mat.

Tanken är som såhär, jag har med mig mat, tält och kläder. Maten hade varit bra om man kanske kunde dela upp den och köpa lite på vägen. Tält kan jag byta ut till tarp och sovsäck men då ska det va myggfritt.

Utöver detta så är jag inte helt säker på vart jag ska gå, vill gärna hitta en tur som är minst 10km och bland fjäll.
Är inte helt sugen på att åka upp kring Abisko pga vädret men det är nog samma sak oavsett plats, skulle dock kunna tänka mig en plats i europa/Norge som är billig att resa till, budget är minimal dock. Utgår ifrån Jämtland.

Förslag?
 
Du får nog avstå fjällen så sent på säsongen då det är både vinter, säkert snö, och långt norrut är dagarna korta. Du skriver också att turen skall vara minst 10km och att du tänker vara ute 1-2 veckor? Är det 10 km vandring per dag du avser, då 10km på en vecka är krypfart?
Mitt tips är att du stryker fjällen och siktar in dig på någon led i södra änden av landet.
 
Du utgår ifrån Jämtland...Min yngsta dotter flyttade till Östersund för 15år år sedan pga att hon träffade ett drägg ifrån Östersund, på Powermeet i Västerås och blev störtförälskad....! En lång historia kort, hon har idag 2st barn och lever med en normal man i Östersund och dom vandrar konstant i fjällen utanför Östersund oavsett årstid, så utgå ifrån hemmaplan först pga att det verkar som att du vill mycket men har noll kunskap...
 
Möjligt att du kan få en fin tur i mitt Norge/nordvest landet under den tiden men möjligt att det blir dåligt väder och snö också. Har haft väldigt fina toppturer i området slutet på november och slutet på oktober senaste åren.

Den här turen går i ett fint område som kan fungera sent och tidigt på säsongen. Inte ödemark direkt men södra delen går i rätt öde områden.

Fina höstdagar är fantastiska men många dagar sent på hösten är inte det (gäller väl alla årstider i Norge ...)
 
Skulle stå 10mil. Går ca 2mil/dag.
Vädret har inte sån stor betydelse, bara man får nån dag av fint väder och slipper ligga i tält pga vind. Bekvämligheten beror ju helt på klädval och vana.

Hade varit kul att gå runt Jotunheimen i Norge men varit där endast 1 gång och okänd med området. Antar att man får förvänta sig snö/regn och halv korta dagar där också?
 
Liten kort info om mina erfarenheter.

Har vandrat runt i området och bestigit keb 3gånger, nån vecka före säsongen.
Har gått Abisko-kvikjokk.
Jämtlands triangeln har jag skidatmed tält, lite kort men kul
Var en sväng till i bergen runt Narvik också, men efter 3dagar fick vi avbryta pga en som inte tyckte om att sova i tält.
Sen har vi självklart skogsvandringar men få och lokala på den plats jag jobbat.

Under alla dessa stunder har jag försökt att undvika stugor helt, det förstör naturupplevelsen i min mening. Dock bra om man vill köpa mat.

När det gäller tält så har jag ett Hilleberg Soulo, men skulle föredra att pröva en hel tur med tarp.
 
Senast ändrad:
Skulle stå 10mil. Går ca 2mil/dag.
Vädret har inte sån stor betydelse, bara man får nån dag av fint väder och slipper ligga i tält pga vind. Bekvämligheten beror ju helt på klädval och vana.

Hade varit kul att gå runt Jotunheimen i Norge men varit där endast 1 gång och okänd med området. Antar att man får förvänta sig snö/regn och halv korta dagar där också?
Jotunheimen skulle jag definitivt undvika så sent när du utan tvekan har is och snö givet hur många timmar per dag man har med högalpin blockterräng. Hög skaderisk och inte så lätt eller snabbt att avbryta om vädret verkligen vänder. Skulle kunna funka om man kör basläger i en dal, men med långvandring kan du inte undvika passen.

Om du vill proviantera så finns nog inte möjligheten i fjällstugor eller stationer generellt, eftersom de flesta (om inte alla) stänger i september. Så om du inte vill bära all mat så är det nog rimligast att tänka på att komma till bebyggelse någon gång. Typ Lapplandsleden och en sträcka av Kungsleden runt Hemavan (eller däromkring). Då har du möjlighet att vara mitt i fjället men också att komma ner i skogen för skydd om det behövs. Samt hyfsat med rastskydd. Kan vara bra om du vill gå med tarp eftersom det inte ger något vidare vindskydd och inte kommer stå upp för stormvindar.
 
I Norge finns mat i vissa stugor i söder som man kan köpa enligt prislista "självbetjänt hytte". Hur mkt vinter det är ovanför trädgränsen den årstiden varierar mkt från år till år men har du tur kan du få fina dagar. Jag skulle fundera på fjällområden med stabilare väder t ex mellan Grövelsjön och Ljungdalen. Där skulle du kunna handla i Funäsdalen.

Alternativt Östafjälls i Norge.

Undvik högfjäll.

Thure
 
En lite läskig sak som kan hända så års är att mindre vattenytor blir omöjliga att urskilja, om de blivit översnöade utan någon (bärig) is under. Och alla finns inte där vatten finns på kartan.
Eftersom även (sommar)ledmarkeringar blir översnöade (eller om man går ledlöst), gäller det att navigera med precision så man inte blöter ner sig i något sådant (gissa hur jag vet :p ).
 
Kan Lofoten (eller Senja) vara ett alternativ? Går att planera en veckolång tur i de mindre befolkade delarna och det går då att planera så att man kan proviantera i någon av byarna om man vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
penpool Sälenfjällen höst, hur sent? Fjällvandring 3
haiwa hem från nikkaluokta sent i september Fjällvandring 1
Darwin.Ha Kebnekaise sent i februari. Fjällvandring 15
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
mojmoj Tips på vandring sent i september Fjällvandring 8
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
gurli Fjället i oktober? Fjällvandring 4
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
saraabeiramar Vandring nära Bergen i oktober Fjällvandring 0
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Rikkard Sarek början på oktober Fjällvandring 15
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
gerritholl Fjällvandring i oktober Fjällvandring 6
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
niben Tips eftersökes: Baslägerhelg i oktober! Fjällvandring 4
knolpak Kebnekaise i mitten av oktober Fjällvandring 17
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
jnn79 Glittertind i Oktober? Fjällvandring 7
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
stefan77p Hur är gr20 i oktober? Fjällvandring 2
P.D Keb i början av oktober ? Fjällvandring 2
sajberjohan Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
Running Farmer Kebnekaise i oktober Fjällvandring 5
Bamba Vandring i oktober Fjällvandring 4
erila107 Vandra i början/mitten av oktober Fjällvandring 1
ingelina Vemdalen i oktober Fjällvandring 2
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
axeknu-2 Muddus i slutet av oktober Fjällvandring 4
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Franz321 Sylarna i början av OktobeR? Fjällvandring 8
Emelia Vandring i sälenfjällen i mitten av oktober? Fjällvandring 1
Ras Sylarna i Oktober? Fjällvandring 4
disa Sökes: Vandrarkompis i oktober! Fjällvandring 3

Liknande trådar