Gammelskog i Lejondal

Enligt beskrivningar av Lejondals naturreservat (Upplands-Bro kommun) ska det finnas ett område med gammelskog i områdets sydvästra del. Någon som vet var, mer exakt, denna sydvästra del är belägen? Mina studier av området, både på plats och från skrivbordet med hjälp av Lantmäteriets historiska ortofoton tyder snarare på jordbruksmark och/eller återkommande avverkningar. Möjligen finns det en tuss skog på c:a 2,5 hA ungefär här, som inte verkar ha avverkats på ett bra tag.
 
Enligt beskrivningar av Lejondals naturreservat (Upplands-Bro kommun) ska det finnas ett område med gammelskog i områdets sydvästra del. Någon som vet var, mer exakt, denna sydvästra del är belägen? Mina studier av området, både på plats och från skrivbordet med hjälp av Lantmäteriets historiska ortofoton tyder snarare på jordbruksmark och/eller återkommande avverkningar. Möjligen finns det en tuss skog på c:a 2,5 hA ungefär här, som inte verkar ha avverkats på ett bra tag.
Om du går in på https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ och söker på Lejondal högst upp till vänster kan du klicka dig fram till Dokumentation och där hitta reservatsbeslutet som kanske innehåller en beskrivning som kan leda dig rätt.
 
De flesta har ingen aning om vad lilla istiden ställde till med avseende kalhuggningar. Runt stadsamhällena var det kalhugget intill 2 dagsresor. Läs gärna C von Linnes kunskaps resor i söder och väster. Gammelskog är vida överskattat.
 
@seobserver: Jag är inte så kinkig, jag nöjer mig om skogen stått där 100 år. :)

@graylingman: Ah, bra resurs, tack! Tyvärr gav den inget direkt svar på frågan, men väl ett beslut från kommunen med en detaljerad karta över olika områden. Det blir till att digitalisera den, ladda i QField, och ta ut i terrängen och se hur det egentligen ser ut!
 
@seobserver: Jag är inte så kinkig, jag nöjer mig om skogen stått där 100 år. :)

@graylingman: Ah, bra resurs, tack! Tyvärr gav den inget direkt svar på frågan, men väl ett beslut från kommunen med en detaljerad karta över olika områden. Det blir till att digitalisera den, ladda i QField, och ta ut i terrängen och se hur det egentligen ser ut!
Förvånansvärt okänd resurs! Dåligt marknadsförd av Naturvårdsverket. Ovärderlig om man vill besöka exempelvis naturreservat och vill veta vad som egentligen gäller, vilka föreskrifter som gäller i varje enskilt reservat.
 
Jag vet en till karta som man kan titta på lite på också och hittar lite information där också över samma område
zooma in området och klicka på identifiera sen klicka på området
 
Efter att ha studerat källorna som nämnts tidigare i tråden (tack alla!) och irrat runt lite i terrängen, så lutar jag åt att det är det jag kallade "en tuss" i trådstarten som är gammelskogen som avses i beskrivningarna. Den ligger strängt taget utanför naturreservatets gränser, men verkar omfattas av någon form av "biotopskydd", vad det nu är. Där fanns i alla fall ett antal tallar som måste vara uppåt två meter i omkrets (i brist på medhjälpare lyckades jag inte få måttbandet runt dem!).
 
Efter att ha studerat källorna som nämnts tidigare i tråden (tack alla!) och irrat runt lite i terrängen, så lutar jag åt att det är det jag kallade "en tuss" i trådstarten som är gammelskogen som avses i beskrivningarna. Den ligger strängt taget utanför naturreservatets gränser, men verkar omfattas av någon form av "biotopskydd", vad det nu är. Där fanns i alla fall ett antal tallar som måste vara uppåt två meter i omkrets (i brist på medhjälpare lyckades jag inte få måttbandet runt dem!).
Ja, strax utanför reservatet ligger ett biotopskyddsområde, https://www.skogsstyrelsen.se/skogens-parlor/Biotopskydd/?objektid=2984293

Vad biotopskyddsområde innebär kan du läsa här: https://www.naturvardsverket.se/amn...ika-former-av-naturskydd/biotopskyddsomraden/

Vill du veta mera om just det biotopskyddsområdet kan du höra av dig till Skogsstyrelsen som inrättat det.
 

Bilagor

  • Screenshot 2024-07-20 183523.png
    Screenshot 2024-07-20 183523.png
    790.2 KB · Visningar: 20
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Korallaven Jättebergets naturreservat Naturområden 2
Jonas.O Ett klick för Verles gammelskog! Naturområden 12

Liknande trådar