Nu använder jag inte sådana tält men uppskattar ändå videon. Upplever att den väldigt bra visar på möjligheter för de som använder sådana tält, tror att det även skulle uppskattas med hur du förbereder tältet vid nedtagning för sådan uppsättning.
Bra och lättförståelig video
Då det inte är med i videon så har jag skrivit ihop en beskrivning.
PACKNING:
1. Jag packar tältet på ett speciellt sätt. Jag sträcker ut innertältet platt på marken, lägger ytterduken över.
Kopplar ihop alla tre plast spännena i mellan.
2. Sedan rullar jag ihop både ytter och inner tillsammans med början från kortsidan med bara ett plastspänne.
Då kommer de två plastspännena på den andra kortsidan att ligga ytterst på rullen och vara lätt att hitta och säkra när tältet ska resas.
3. Sedan viker jag rullen på tre ställen, då är den lätt att få ner i tältpåsen med resterande saker.
RESNING:
1. Jag börjar med att koppla ihop tältstången (ser ut som ett Y sammankopplad) och lägger den åt sidan.
Efter det lägger jag ut rullen på marken och trycker i markpinnar i de två öglorna vid de två ställen där ytter och innertält är sammankopplade.
2. Sedan rullar jag ut rullen tills absiderna dyker upp och säkrar dem med markpinnar så ytterduken inte ska glida in och blotta innertältet för regnet.
Men jag sträcker inte ut dom för mycket då det kan bli svårt att resa tältet sedan.
(tricket är att alltid låta ytterduken täck innertältet)
3. Sedan tar jag den redan ihopsatta tältstången och trär in ändan där det bara är en tältstång (Underdelen på Y-formen) mellan ytterduken och innertältet (mycket enkelt då det bara är en tältstång som kan fastna på vägen).
4. Nu är det dags att trycka i tältstången i sina tre markfästen.
Jag börjar på kortsidan där det sitter två stycken.
Efter det trycker jag i den på kortsidan där endast en tältstång löper ner. Samtidigt kommer nu hela tältet att resas.
5. Nu är det bara att gå in i tältet I skydd av regnet och hänga upp innertältet samt vrida upp den korta tältstången som håller upp långsidorna på tältet och montera de tre kardborrband från ytterduk runt stängerna.
6. Jag spänner slutligen tältlinor absider mm. Klart.
MELLAN TÄLTPLATSERNA:
1. Jag startar morgonen med att skaka tältet för att bli av med vatten.
2. Lossar innertältet helt och yttertältets kardborrband från stängerna. Låter innertältet ligga platt på marken skyddad av ytterduken.
3. Lossar stången och skjuter ut den ur tältet.
4. Går ut och Lossar alla linor och markpinnar och börjar om från "RESNING steg 1".
Jag har valt att göra så här då jag slipper köpa footprint och tältet blir 170g lättare. När man gjort det några gånger blir det riktigt enkelt.