Ser igenom mitt träningsprogram. En stor del har gällt ryggen, ville stärka den för att inte belasta mina skador (hela vägen från Th12 till S1) olämpligt. Min senaste tur på Skåneleden antyder att jag lyckats, eftersom ryggen inte besvära mig det minsta. Jag tänek nu börja med rumpan, maximus och medius. För den senare gör jag sen länge Musslan, med platt gummiband (det röda) lagt i tre varv mellan knäna. Den övningen löste för flera år sen de smärtbesvär jag hade i den regionen.
För maximus har min PT lärt mig Hip Thrust som man göras på flera sätt. Jag använder en bänk, 45 cm, lägger en kudde på och placerar mig på bänken, fötterna i golvet, med en stång, 20 kg, över naveln, skjuter så rumpan framåt en bit utanför bänken, och lyfter höftpartiet 3*10 gånger eller så. Kan göra det lite tyngre med en extra viktskiva, 5 kg. Mitt inryck är att det är en mycket verksam övning, men väldigt bökig, så jag är ute efter alternativ.
För maximus har min PT lärt mig Hip Thrust som man göras på flera sätt. Jag använder en bänk, 45 cm, lägger en kudde på och placerar mig på bänken, fötterna i golvet, med en stång, 20 kg, över naveln, skjuter så rumpan framåt en bit utanför bänken, och lyfter höftpartiet 3*10 gånger eller så. Kan göra det lite tyngre med en extra viktskiva, 5 kg. Mitt inryck är att det är en mycket verksam övning, men väldigt bökig, så jag är ute efter alternativ.