Gruvbergsleden, Bollnäs kommun

Jag har hittat en för mig ny led i södra Hälsingland: Gruvbergsleden, som verkar gå från byn Gruvberget och slingra sig runt närliggande byar. Jag hittar tyvärr väldigt lite information om leden när jag söker, utan får mer träffar gällande en led med samma namn i Järvsö - som alltså inte är samma led. Är det någon här som gått Gruvbergsleden i Bollnäs kommun? Den syns bland annat på Naturkartan.se's kartor:

1644957897530.png

Är det någon här som vet någon om Gruvbergsleden?

Jag har hittat en för mig ny led i södra Hälsingland: Gruvbergsleden, som verkar gå från byn Gruvberget och slingra sig runt närliggande byar. Jag hittar tyvärr väldigt lite information om leden när jag söker, utan får mer träffar gällande en led med samma namn i Järvsö - som alltså inte är samma led. Är det någon här som gått Gruvbergsleden i Bollnäs kommun? Den syns bland annat på Naturkartan.se's kartor:

Visa bilaga 38342

Är det någon här som vet någon om Gruvbergsleden?
Jag har inte vandrat just den leden, men jag undrar om du har denna karta:
Om inte rekommenderar jag dig att införskaffa den. Den visar mängder med vandringsleder samt vindskydd och övernattningsstugor i ett stort område.

Jag fick svar från Finnskogsriket.com om leden, som rekommenderade att man startade en bit från Gruvbergets anstalt om man vill vandra leden. Den underhålls och sköts dock regelbundet, så den ska finnas kvar.

I helgen tog vi oss ann en del av leden. Fredag kväll åkte vi till badplatsen vid sjöänden och slog läger. Efter en sovmorgon på lördag gick vi moturs, dvs vältrampade Eggasleden norrut efter Häsbosjön.
Vid myrkanten innan St. Häsberget fanns en träbänk att sitta på så vi tog lunch där. Vid foten av berget avvek vi från leden och följde rån rakt upp på berget och sedan upp på topparna, dock så var det inte någon utsikt där. Strax efter kommer man ut på en väg, där var leden omdragen och man avviker från vägen tidigare, det var välmärkt. Ungefär vid Masen började det skymma och hygget innan Kölsjöbo hade vi så pass mörkt att vi hade lite svårt att se markeringarna. När vi kom in i skogen så var det bättre uppmärkt och även lite stig. Troligen så hade inte hygget varit något problem om det varit ljust. Vi hade en bil vid vändplanen vid Kölsjöbo så där tog denna lilla vandring slut. Nu bör snön komma snart så resten av leden kanske vi tar nästa år.
Lite kort sammanfattat så kan den här delen av leden vara lite otydlig på några ställen men ser man till att hålla upp blicken lite så var det inga problem att se markeringarna.

Bilagor

• eggas.jpg
    eggas.jpg
    7.2 MB · Visningar: 2
  • stig.jpg
    stig.jpg
    7.7 MB · Visningar: 3
  • sjöänden.jpg
    sjöänden.jpg
    10.6 MB · Visningar: 3
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eric R Tjustleden, 200 mil i Västerviks kommun Vandringsleder 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg