Det ser ut som om det har fläckar på det men det kan vara riktigt fina repmärken från min handduk. Är linsen klar eller finns det något annat sätt jag kan spara den? Jag har också provat varmt vatten, ska jag kombinera med tvål? Kommer det att vara uppenbart alla dessa repor? Jag är en fastighetsfotografering btw. Tack!
Tveksamt om du lyckats repa med en vanlig handduk. Sprit och handduk är en klassisk rengöring. Troligtvis är det bara något kladd som ser ut som repor.
Skulle det nu vara repor så är det troligtvis repor i antireflexbehandlingen, och inte i själva glaset.
Bra är det såklart inte, men det är inte säkert att du märker av det.
Men visst kan man ha otur och ha skräp i sin handduk. Därför ska man vara väldigt noga med var man förvarar sina putsdukar.
Det hjälper dig inte nu, men för framtiden så rekommenderar jag dig också att alltid ha ett UVfiler på dina objektiv, skulle man råka repa det så är det max några hundralappar för att köpa en ny "offerlins". Bra UV-filter ska inte ändra inte bildkvaliten nämnvärt. En billig, smidig och enkel försäkring för fina objektiv.
/Patrik
Jag skulle istället vilja rekommendera TS att ordentligt tänka igenom om det verkligen är nödvändigt.
Filter innebär alltid två extra glasytor, vilket alltid ger större risk för reflexer.
Billiga UV-filter är ett utmärkt sätt att skydda sin frontlins, men också ett utmärkt sätt att kraftigt försämra bildkvaliteten.
Har man ett dyrt filter är det sällan ett problem med reflexer, men då ska man väga in kostnaden. Ett filter för 1000 kr för att skydda en frontlins på ett objektiv för 3000 kr. Är det värt det eller inte? Riktigt dyr optik kan man reparera, samt även försäkra.
Bästa skyddet är ett fastmonterat motljusskydd. Det ger både skydd i motljus och skydd mot slag och stötar. På vidvinkeloptik är såklart skyddseffekten mindre.
Ska man fotografera motorsport på grusbana, ja då är ett filter en väldigt bra sak att ha.
Ska man fotografera i lugn och ro där det inte förekommer vassa flygande saker är det i mina ögon helt onödigt.