MetroGuide Europe är prisvärt och 24 MB räcker, ibland...
Du kanske inte skall ta det där med minnet så bokstavligt Daniel. 24 MB räcker faktiskt ibland även om det är lätt att bli bortskämd. Om man inte har en blekaste aning på morgonen om vart man skall och måste ha fullständig täckning oavsett var man åker, nej då räcker inte 24 MB långt. Om man skall vara ute länge och inte har en bärbar dator så man kan ladda in ny information emellanåt kan 24 MB också vara för lite. Vanligare är kanske att man skall ta en tur och laddar in de områden där man vet att man kommer att stanna till och behöver leta efter saker och då är 24 MB en hel del och ibland kanske man t.o.m. klarar sig med tredjedelen så mycket.
Den södra, karterade halvan av Sverige tar omkring 40 MB med MetroGuide och om man vill åka från Stockholm till Göteborg och vill ha båda städerna och alla områden man passerar så tar det 15,7 MB. Om man däremot bara skall hålla sig till huvudvägar så räcker ju grundkartan och man kanske är nöjd med bara staden där man inte hittar, i mitt fall Göteborg och det tar 5 MB. Då har man ändå täckt som sämst en 3-mils radie runt Göteborg och man får en skvätt i Danmark på köpet.
Fördelar med MetroGuide Europe är att förutom exakt kartinformation så har man tillgång till en databas med saker som kan vara intressanta (POI) och framförallt något som är mycket användbart i städer: adressökning där du får reda på exakt var varje husnummer ligger. Kan vara mycket användbart för att hitta rätt husnummer om man står i ena änden på Drottningholmsvägen t.ex. (Stockholms längsta, drygt 9 km lång).
MetroGuide Europe kan dessutom en del andra konster som autorutt, d.v.s. automatiskt välja vägar mellan två orter utifrån dina kriterier och du kan sedan ladda ner denna rutt i GPS:en.
I mina ögon är det slöseri att inte använda detaljerad kartinformation om GPS:en har möjlighet till det. Om man däremot behöver 8, 24 eller flera hundra MB är ju en fråga om hur man tror att man kommer använda burken och hur mycket pengar man tycker det är värt.
Jag bytte ner mig från 24 MB till 19 och kan leva med det men 8 MB skulle vara för lite för MINA behov.
Lycka till!
[Ändrat av PR 2002-10-21 kl 21:52]