Tips på kortare fjälltur önskas!

Hej!

Jag skulle behöva tips om en lite kortare fjälltur, cirka 3 nätter ute, och 4 dagars vandring. Kommer ha tält med mig, så stugor behövs inte. Eftersom att jag utgår ifrån umeå, och har begränsat med tid så ser jag helst att turen är på rimligt avstånd från umeå, dvs Marsfjället, Borgafjäll, hemavan/tärna osv.

De flesta leder jag kan hitta när jag googlar runt går från punkt a till punkt b, eftersom jag har bil vore det lämpligt med en tur som går från punkt a till punkt a, cirka 3 nätter, (typ 4-6 mil). Turen behöver såklart inte vara utmed vandringsleder.

Vill gärna ha en blanding av högfjäll och lite skogsterräng, och går det att fiska utmed turen är det såklart ett plus!

Tack på förhand!

Du har mycket att välja mellan. Jag skulle köra till Ammarnäs, parkera vid Tjulträsket och sen göra en tur på/runt Ammarfjället, möjligen med en extrasväng på Björkfjället. Du kommer snabbt upp på kalfjället och kan sen välja hur långt du vill gå.

Vill du ha mer skog på turen så finns ju Guvertfjället. Här tror jag du är rätt ensam också. Fiske vet jag inget om, men det kollar du ju lätt upp.

Hälsn Pelle

Hej på er,
I stället för att starta en ny tråd så provar jag väcka liv i denna då jag ha liknande önskemål. Det kanske finns några fler förslag idag för en nybliven Umebo? Jag undviker gärna skogsterräng och tänker inte fiska...
Tack på förhand,
Tomas

Hemavan:

1. Upp för liften
  2. gå in i viterskalet,
  3. upp till leden i passet mellan Morhtetjåhke och Norra Sytertoppen
  4. om bra väder: gör en topptur
  5. gå ner längs leden mot Syterstugan
  6. Bryt av och gå söderut över Sjul-Olsaxeln
  7. Upp till Vallentjåkke
  8. Ner över Murtsertopparna
  9. Tillbaka till start
Utmärkta tältplatser kring 2, 5, 7

Andra förslag: Klimpfjäll, upp till Slipsiken och utforska sedan Norra Borgafjället ett par dagar, retur till samma plats. Eller Marsfjället runt med start i Marsliden, Trollskalet är fint men vägen dit är lite stenig.

Jag skulle behöva tips om en lite kortare fjälltur, cirka 3 nätter ute, och 4 dagars vandring.
Haha...låter som min Sarekvandring jag ska skriva om. Till detta lade jag på bilkörning t/r Stockholm. Sträckkörde hem efter vandringen...2 korta sovpauser bara. Sträckkörde till Kvikkjokk innan vandringen också.
Nä...ska inte tipsa om min vandring...blir mer i bloggen senare i höst.
Kan bjuda på en bild från toppen jag inte trodde jag skulle till i år.
1726603905734.png

Visa bilaga P1036789.JPG
Vy från Bårddetjåhkkå mot NV. Spetsiga toppen i mitten av bilden är Sájtáristjåhkkå.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg