75% av VO2 max

Hej,
på mitt gym sa de följande: "tanken är att ni skall snitta runt 75% av VO2 max".
Abrakadabra, vad betydde det? Jag vet att det är nåt med syresättning och puls, men ngn får gärna förklara lite mer.
Pia.
 
Utan att vara riktigt insatt i träning av det slaget (Jag kör tills jag får näsblod eller ramlar över styret..) tror jag att V02max är beteckningen på maximal syreupptagningsförmåga. Denna brukar anges i "milliliter per minut och kilo kroppsvikt" eller liknande svårmätt enhet. Undrar om detta är jämförbart med att köra på 75% av maxpuls, då denna är mycket lättare att mäta för oss vanliga dödliga? Att mäta maximal syreupptagningsförmåga är en rätt bökig och plågsam historia som kräver en hel del specialutrustning. Dock brukar man kunna räkna fram ett bra värde baserat på kroppsvikt, puls och några andra faktorer. Ungefär samma metodik som används när pulsklockan räknar ut hur många kalorier man gör av med under en given nivå av ansträngning.

Ps. Hittade en länk om ämnet. Ds.
http://www.sct.nu/traning/traningslara/syreupp.htm
[Ändrat av Tumbleweed 2006-03-29 kl 21:47]
 
VO2-max används väl mest av idrottare som vill ligga nära men inte överstiga sin mjölksyratröskel, dvs där anaerob förbränning genererar mer laktat än kroppen kan transportera till levern och där göra av med? Känns lite overkill att prata om det på det ett vanligt gym, men det kanske passade i sammanhanget? Eller också var det bara ett ballt sätt att uttrycka något som är tämligen individuellt, svårt att ta reda på exakt, och som det finns enkla schabloner för att approximera (t ex procentsatser av maxpuls etc).
 
Maxpuls

varierar mycket mellan olika personer. Det är riktigt att den minskar något med åldern men knappast så mycket som ett slag per år. Formeln (Män 214-(0.8* ålder). Kvinnor: 209-(0.7*ålder) anges på http://www.marathon.se/traning/kalkyl/. Minskningen i maxpuls med åldern verkar inte påverkas av träning.

Storvuxna personer har lägre maxpuls än småväxta.

Testa gärna fram din egen maxpuls. Enklast är att göra det vid löpning. Spring så fort du kan i 200 meter och avsluta genom att springa i uppförsbacke 40-50 meter.

Den uppmätta maxpulsen påverkas lite av yttre faktorer som t ex om man svettas mycket och om vätskebalansen är påverkad stressnivå etc. Sports Med. 2003;33(7):517-38. Heart rate monitoring: applications and limitations. Achten J, Jeukendrup AE.
"Furthermore, factors such as dehydration and ambient temperature can have a profound effect on the HR-VO(2) relationship."

Överträning minskar maxpulsen.

Se också tidigare diskussioner t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26238

Pulszoner behandlas på http://www.marathon.se/traning/kalkyl/

Thure
 
VO2max är som sagt ett mått på hur mycket syre kroppen förmår att ta upp och nyttja. Det är det vanligaste måttet som man använder på "kondition". Att bestämma VO2max "på riktigt" görs med ett maxarbete, med apparatur för att analysera in- och utandningsluften. Man talar om absolut VO2max, ett mått i liter (l/min), och relativ VO2max, l/kg/min, vilket är ett mått relativt kroppsmassan. Man kan även göra submaxarbeten och uppskatta syreupptagningsförmågan, här är det såkallade Åstrandtestet det mest kända och använda. Det kräver endast en cykel, pulsklocka och en tabell för att få ett värde på sin syreupptagningsförmåga. Ett test av denna typ kan dock ha en felmarginal på upp till 30% jämfört med maxtester, men dess starka sida är att det är väldigt smidigt och att den intraindividuella precisionen anses bara ha en felmarginal på 6%. Detta innebär att det är ett ypperligt sätt att på samma testperson utvärdera träningseffekt.

Angående 75% av VO2max. Låter lustigt att man nämner något sådant på ett gym. Mellan VO2 och puls finns ett linjärt samband. Dock motsvarar inte 75% av VO2max 75% av maxpulsen, utan snarare ca 65%. [Åstrand PO, Rodahl K. Textbook of work physiology...]
[Ändrat av Bussman 2006-03-30 kl 11:36]
 
Bara för att förtydliga, det var inte ett uttalande som sades i största allmänhet utan i samband med en spinning klass för folk som skall cykla tjejvättern...

Kände att det blev lite mkt fokus på just det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Techtrail Enduro Max Träning och hälsa 0

Liknande trådar