Har varit ute på några 1-veckors tältturer med
min fru senaste åren, med 3-växlade cyklar.
Mycket kämpigt så fort det går uppför pga för
"hög" lägsta växel. Tänker nu skaffa nya cyklar
för att kunna klara cykling i mer kuperad
terräng, men cykelhandlarna rekommenderar inte
att vi satsar på en cykel utan fotbroms till
min fru, som aldrig har åkt cykel med handbroms. Hon H är också rädd själv att "fotbromsningen" ska sitta för hårt i ryggmärgen, efter 45 års cykling.
Frågan är om det är att rekommendera att byta
ett av dreven, för att därmed få en lägre utväx-
ling och bättre ork i uppförsbackarna. 1-an på
en 7-växlad cykel är ju mycket "högre" än på en
21 eller 24-växlad cykel. I så fall - hur stor förändring i antal kuggar är lämplig?
Tyvärr får man ju en lägre utväxling även på
högsta växeln, men hellre högre trampfrekvens
och/eller lägre hastighet i medvind och nedförs-
backar än att behöva stiga av och gå uppför allt-
för ofta...
Tacksam för tips!
min fru senaste åren, med 3-växlade cyklar.
Mycket kämpigt så fort det går uppför pga för
"hög" lägsta växel. Tänker nu skaffa nya cyklar
för att kunna klara cykling i mer kuperad
terräng, men cykelhandlarna rekommenderar inte
att vi satsar på en cykel utan fotbroms till
min fru, som aldrig har åkt cykel med handbroms. Hon H är också rädd själv att "fotbromsningen" ska sitta för hårt i ryggmärgen, efter 45 års cykling.
Frågan är om det är att rekommendera att byta
ett av dreven, för att därmed få en lägre utväx-
ling och bättre ork i uppförsbackarna. 1-an på
en 7-växlad cykel är ju mycket "högre" än på en
21 eller 24-växlad cykel. I så fall - hur stor förändring i antal kuggar är lämplig?
Tyvärr får man ju en lägre utväxling även på
högsta växeln, men hellre högre trampfrekvens
och/eller lägre hastighet i medvind och nedförs-
backar än att behöva stiga av och gå uppför allt-
för ofta...
Tacksam för tips!