60CS eller 76CS

Jag tänker köpa nån allround gps för bilnavigering, hiking och ev för lite fiske på vänern. Jag har fastnat för 60CS eller 76CS.
Funderar även på city select kittet. Finns det för 76 CS ?

Vad har ni för råd ? Räcker 55 Mb för att få in hela Sverige med city select eller räcker 115 Mb ? Jag skulle även vilja få in delar av friluftskartan samtidigt (västergötland)

Den bättre basemappen i 76CS gör den någon nytta ?

Jag tycker att 76CS är fulare och gillar inte att knapparna sitter över displayen, men är den betydligt klumpigare ?

Tack på förhand

Per

En kompis köpte en 76CS för en vecka sedan.
Vi konstaterade att City Select 6 för Sverige och Danmark ryms precis. Vill man ha lite Friluftskarta också, får man pruta på Gotland, Danmark, övre Norrland eller vilken del man nu inte tror att man kommer att behöva.

En 60CS som har ungefär hälften så mycket minne tillgängligt, ligger naturligtvis klart sämre till.

76CS flyter (det är en anledning till att den är klumpigare), en egenskap som inte här helt tokig, om man ska ha den i en båt.

Bilkit inklusive karta finns till 76Cs också.

Beträffande baskartan så kan du ju räkna ut det själv. Eftersom 60CS har mindre minne, är risken större att den behöver räkna rutter på baskartan. När då (i Sverige) bara europa- och riksvägar finns med, inte länsvägar, så blir det naturligtvis sämre rutter.

Det där med knapparna ovanför displayen är inte så dumt som det ser ut. Om du håller enheten i vänster hand (tja, höger går väl lika bra), kommer tummen just där knapparna sitter. Med knapparna under displayen blir det mer som att hantera en mobiltelefon, dvs man använder två händer. Något som inte alltid passar så bra, om man är ute och vandrar.
Om man däremot har den i sitt ställ, på en båt eller så, då är nog knappar under att föredra. Jag har inte känt på någon 60CS ännu, så jag kan inte jämföra.

Anders

Quest ännu bättre för dig?

Lundman; sa:
Jag tänker köpa nån allround gps för bilnavigering, hiking och ev för lite fiske på vänern. Jag har fastnat för 60CS eller 76CS.
Funderar även på city select kittet. Finns det för 76 CS ?

I så fall tror jag att du skall vänta på Quest som levereras med City Select.

http://www.garmin.com/products/quest/

Ett frågetecken för quest är om displayen blir vändbar enligt tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27732

Thure

Re: Re: Quest ännu bättre för dig?

svlcm; sa:
thureb; sa:
Ett frågetecken för quest är om displayen blir vändbar enligt tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27732
Detta är väl inte troligt, se hur antennen ser ut. Den lär ju inte vara vridbar a'la GPS V.
/Leif

Tittar man närmare på bilderna på Garmin Quest så ser man att texten vid knapparna sitter helt horisontellt, vilket tyder på att GPSen inte är tänkt att ha på högkant. På Garmin II, II Plus, III, III Plus och V som har programvarumässigt vridbar display sitter texten till knapparn vridna 45 grader för att vara läsbara från 2 håll.

Per Brune

Quest verkar ok men är den lämplig för vandringar/naturanvändning osv.
Man verkar inte kunna byta batteri i fält.

Är antennen en sk patch-antenn som skall vara okänsligare än en quadro-helix (eller vad det heter) ?

Är det föresten någon skillnad på antennkänsligheten mellan 60CS och 76CS ?

mvh

Per

Re: Re: Re: Quest ännu bättre för dig?

Brune; sa:
Tittar man närmare på bilderna på Garmin Quest så ser man att texten vid knapparna sitter helt horisontellt, vilket tyder på att GPSen inte är tänkt att ha på högkant.
Jag drog samma slutsats. GPS V har blivit en favorit på motorcykel med i huvudsak vågrät montering och de fokuserar nog på det. Li-ion-batteret tyder på att den i första hand är avsedd för fast montering men man skall kunna ta den till "lägerelden" och diskutera dagens tur.
[Ändrat av PR 2004-07-14 kl 20:19]

Lundman; sa:
Vad har ni för råd ? Räcker 55 Mb för att få in hela Sverige med city select eller räcker 115 Mb ? Jag skulle även vilja få in delar av friluftskartan samtidigt (västergötland)
Behöver du verkligen ha just hela Sverige laddat samtidigt. Är det inte möjligt att du vill åka till Danmark eller Norge istället för Kiruna? Det viktiga är ju hur stora områden du kommer att åka runt i utan att emellanåt ha tillgång till din dator för att ladda ner nya kartor. Tänk efter hur du tror att du kommer att använda GPS:en.

Tänkvärt. Man kankse klarar sig med 55 Mb ändå.
Men länsvägarna på den större basemappen (på 76:an)hade varit bra ändå. Mer detaljerat även i andra länder också.

Per

Det är bara av betydelse om du faktiskt ska köra efter den kartan. Men det är ändå inte att rekommendera, utan att ladda in en detaljerad karta (CS).
Ska du bara använda baskartan för att få en översikt, spelar det ingen roll. Då zoomar man ju vanligtvis ut, så att man inte ser länsvägarna ändå.
Det kan ju möjligen vara av intresse om du ska transportera dig till ett område, där du ska köra runt mer, och då bara får plats med detaljerade kartor för målområdet. Men i ett sådant fall kan man ju lätt komplettera med en sån där gammal sak, du vet, karta på papper. Att hålla reda på var man är på så stora stråk som länsvägar är ju inte speciellt svårt, med en vanlig karta.

Blir ju en annan sak om du ska detaljnavigera utanför där CS har täckning, förstås.

60 CS och 76 CS har likadana antenner. Men den är inbyggd i 76 CS, för att därigenom få mer luft innanför skalet. Det är det som gör att 76 CS flyter, något som inte är så dumt, om man ska ha den på sjön.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
leffenisse Quest eller 60CS Navigering 8
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
3313 60CS återstart Navigering 6
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
Tony-Avesta 60CS vs. 60CSx en liten recension Navigering 1
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
jonasolof 60CSx jämförd ned 60CS Navigering 7
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
3313 Dubbla kartor i 60cs Navigering 1
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
fson Mapsource till 60CS strular..? Navigering 5
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
tommiehedberg gps 60cs Svensk manual Navigering 5
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
Ont Borttagning av kartor i 60cs Navigering 5
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
Winstar Fordonshållare till 60CS Navigering 4
Winstar Kartor i 60CS Navigering 10
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
fson Knapplås på 60CS.. Navigering 6
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
ixa Minnes problem på 60CS Navigering 6
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
olann Springa med magellan 60cs Navigering 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg