Jeg er enig med KLAGER, dere bør i alle fall sjekke om ikke Norge kan være et godt alternativ.
Men hvilken del av turområdene jeg skal anbefale avhenger av hva dere legger mest vekt på. Der har nevnt vakker natur, lite folk, mulighet for å fiske, gjerne strabasiøs men dere har ikke sagt hvilken av disse egenskapene som er viktigst.
Selv bor jeg i Nordland, og dette er et langt fylke(=län) med mye høyfjell langs svenskegrensen. Grunnen til at jeg vil anbefale dere å holde dere i ett fylke er at fiskekortet dere trenger gjelder i ett fylke. Dere trenger altså bare ett fiskekort fra Børgefjell til Narvik. På svensk side er det et mylder av kort, og man kan jo bli helt tokig av alle reglene som gjelder der (se kartene på fjallen.nu). I en elv bare fluefiske i neste sjø unntaksvatten osv. På norsk side er det mye enklere. De vannene som er statlige (dere ser det på kartet) er det bare å fiske i, med noen få unntak.
Jeg har ikke nevnt turer i sydlige Norge, for der er det langt flere folk enn i nord, og mye mindre områder som er statlige der dere kan fiske.
Jeg regner med at dere har planlagt en telttur, som de fleste svensker. Men i Norge er det faktisk masse rimelige hytter. Bare i Nordland fylke er det flere turistforeningshytter enn det er i hele Sverige, i tillegg er det mange åpne hytter og koier. Det betyr at dere i alle fall kan ta en natt i en hytte for å få tørket utstyret hvis dere skulle bli våte. På svensk side koster en natt i turistforeninghytte ca 250 sek, på norsk side i Nordland ca 110 nok per person. Dersom dere bruker Statskog sine hytter er disse endatil gratis.
For å komme med forslag på ruter kunne det være fint å vite hvor mye dere skal fiske. Dere er unge og sterke og kan sikkert klare 30km på en dag, men da blir det ikke tid til mye fisking. Hvis jeg antar ca 15km hver dag så snakker vi om en tur på ca 70 - 80km. Da har dere tre-fire timer til fisking og resten til gåing/telting.
De områdene jeg selv har gått i og som jeg kan anbefale er bl.a. å starte i Hemavan og gå inn til Okstindene og så en lang sving til Umbukta. Eller starte i Kåtaviken på E12 og gå nordover til Saltfjellet (polarsirkelen). Selv har jeg gått mye på Saltfjellet og der er mange muligheter. Fra Lønsdal kan men enten gå vestover og ta en runde der, eller østover og nord til Sulitjelma. Et greit kart som har mulighet for å måle avstand er dette
http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2 , men dette kartet er litt enklere for planlegging
http://ut.no/kart