6,5*55???

Jag måste först och främst erkänna att jag är finländare och att jag på så sett inte hyser den varma älskvärdhet för 6,5*55:an vid älgjakt som ni på andra sidan sjön. Ungefär 80% av de finska älgjägarna jagar med 308 eller 30-06 och jag känner inte till nån som här i trakten skulle jaga älg med en 6,5*55:a. själv jagar jag med en Marlin 1895GS för att jag har fattat tycke för potatiskastarna. Jag vet också att en 375:a skulle vara effektivare än vad en 45-70 är men jag gillar stilen med 45-70 och bygelrepeter, speciellt i buskig terräng. Jag vet också att jag skulle klara mig bra med en 308:a men vad jag inte förstår är varför 6,5*55:an har ett så starkt fotfäste i Sverige. Den kan klart fälla en älg men kulan är ändå för liten vid älgjakt enligt mig. Så gott som inget blodspår vid eftersök och känslig för kvistar. Rekylen är förstås mindre än säg en 308 men det är nästan oväsentligt. Så, Varför???

Följdfråga!

Jag delar dina åsikter till viss del, men det jag reagerat på är 6,5x55 räknas till klass 1 trots att de flesta nog inser att den visserligen duger till älg (om än utan marginaler) men en klass 1 kaliber skall duga till SAMTLIGA högvilt! Vem vill jaga svin eller björn med 6,5:a? Jag delar även till viss del din smak för vapen, men inte för kalibrar! hade marlin gjort samma bössa i .308Win eller 8x57 (vilka bägge är korta nog för en bygelrepeter, trivs i korta pipor och finns att köpa hos alla vapenhandlare) så hade valet varit lätt!

Några förklaringar

Militära kalibrar blir lätt populära för att det finns billigare ammunition att komma över för den som har kontakter. Det är ingen tillfällighet att 308:an har ökat som kaliber i vapengarderoberna (även om det är en bra kaliber). 6,5:an borde på samma sätt minska allt eftersom vapen byts ut i jägarkåren.

Det är upp till jägaren att välja kaliber till jakt oavsett vilken klassning av vapen som lagstiftningen ger. Jag använder t ex gärna min 6,5:a till rådjursjakt (och min bror 308)och toppfågeljakt även om det skulle räcka men ett klass 2 vapen. 6,5:an är en bra jaktkaliber men man måste ju inte använda den till allt den är tillåten för. Så vanlig som älgkaliber är den inte där jag jagar. Till älgjakt har jag själv en 30-06. Om jag skulle använda den till björn eller vildsvin har jag inte ens funderat på för det har aldrig varit aktuellt.

/Tommy

Re: Följdfråga!

gomez; sa:
[snip] hade marlin gjort samma bössa i .308Win eller 8x57 (vilka bägge är korta nog för en bygelrepeter, trivs i korta pipor och finns att köpa hos alla vapenhandlare) så hade valet varit lätt!

Det finns en anledning att de (och andra) inte bygger traditionella bygelrepetergevär för de patronerna: rörmagasin! Har du någon gång sett en 308 eller 8x57 med flatnoskula? -Inte jag heller. Vill inte på något vis verka mästrande, men det funkar helt enkelt inte.
Browning har som kanske bekant ordinärt box-magasin på sin s.k. bygelrepeter (som jag vill påstå är en fusk-bygelrepeter, men...nåja)

fuskbygel..?

Är det bara pga clipmagasinet eller finns det fler anledningar till att du tycker så?
/BAX

Re: Re: Följdfråga!

Jeobald; sa:
Det finns en anledning att de (och andra) inte bygger traditionella bygelrepetergevär för de patronerna: rörmagasin! Har du någon gång sett en 308 eller 8x57 med flatnoskula? -Inte jag heller. Vill inte på något vis verka mästrande, men det funkar helt enkelt inte.
Browning har som kanske bekant ordinärt box-magasin på sin s.k. bygelrepeter (som jag vill påstå är en fusk-bygelrepeter, men...nåja)

Winchester har faktiskt gjort en bygelrepeter med box-magasin i kaliber 7,62 x 53R. Jag kommer inte ihåg exakt årtal, men det det var i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet. Vapnen beställdes av ryska tsaren för armens räkning, och ammunitionen var normal militärammunition med spetsig helmantelkula.

En del av dessa vapen hamnade så småning om i Finland, där största delen av dem borrades upp till 8,2 x 53R eller 9,3 x 53R. Detta pga att lagstiftningen i Finland på den tiden inte tillät älgvapen med kaliber under 8 mm.

När jag började jaga älg i början av 1970-talet var denna typ av Winchester fortfarande ett av de allra vanligaste älgvapnen i Finland. I vårt jaktlag fanns på den tiden egentligen bara Winchesters av just denna typ samt olika modeller av ryska eller finska militärgevär av Moisin Nagant typ, samtliga uppborrade till 8,2 eller 9,3 mm. Kaliber 308 började dock bli populär vid den tiden och det var liksom inte längre fint att bära omkring på en gammal kanon av någondera sorten. Modernare vapen, främst Sako och Tikka, i kaliber 308 och 30-06 ersatte småningom de äldre vapnen.

Flera av mina jägarkompisar har fortfarande kvar sina gamla "Ryss-Winchesters", och endel av dem använder fortfarande ibland sina gamla trotjänare på älgjakt.

Jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha hört om att en Ryss-Winchester rent tekniskt skulle ha krånglat på något sett. Den är däremot rätt tung och lång, och därför lite besvärlig att bära omkring på.

Re: BAX och Tomppa

I vilken ordning skall jag ta det här...
Jag börjar med att svara på herr Axelssons fråga: nej, det är inte på grund av clip/box-magasinet utan på grund av mekanismen: den är ju moderniserad! {"det var bättre förr"}. Jag kan säkert se fördelar (som kortare repeteringsrörelse, mindre fingerklämrisk etc.) med brownings system också, men jag väljer att undvika det :)

Inser nu att ovanstående även förtydligar min ställning visavi Sundman men kan ändå tillägga att jag känner till ett flertal modeller av bygelstudsare med clipmagasin (dock hade jag missat den äldre "rysswinchestern") som, om jag inte missminner mig, blev något av försäljningsfloppar eftersom den Stora Marknaden för bygelrepetrar (USA) inte tog åt sig dem eftersom de inte var av traditionellt snitt (bl.a.)

//B
-obstinat och trivs med det

Blyförbudet

Är i högsta grad tveksamt om all sk älgammunition som sälgs till 6,5 x 55, egentligen uppfyller fordringarna för klass 1-vapen, åtminstone på avstånd längre än 100 meter.

6,5 x 55 är en kaliber som kommer att falla bort som klass 1-vapen, om några år, när blyförbudet även kommer att gälla kulvapen.

/Björn

Billig ammunition

Är nog hela svaret varför 6,5x55 blev så populär i här.
Patronen togs fram för att erfarenheterna av 14, 12 och 8 mm kulorna i krigen visade på för stora skador!
Själv gillar jag potatiskastare med 10-12 mm kulor. Kaliberdiskussion i all ära, men övningskytte för rätt placering av träffarna är mera intressant.

Hur många (hundra) skott övningskjuter ni per år?

Go jakt

Johan K

Kaliber

Nja, 6,5x55 togs snarare fram för att få en vettig prescision kombinerat med användarvänlighet samt låg vikt för soldaten att bära på. Att grövre kalibrar skulle göra mer skada är knappast sant, möjligen blir det större hål men ur militär synpunkt är skadad bättre än död, och då premieras högre utgångshastigheter som medför chock och vävnadsskador. Dessutom blir det svårhanterligt och tungt om tex 12,7mm (.500") skulle ges samma utgångshastighet och i samma antal till varje soldat. Med dåtidens teknologi var det inte att tänka på. Maximal skada skulle nog göras av en wobblande kula i >1000 m/s...

Att 6,5x55 är tillåten för älg beror nog främst på att det var den kalibern som fanns att tillgå i relativt stor utsträckning, och man var kanske rädd att den skulle användas i vilket fall. Idealisk är den knappast även om en god träff är en god träff oavsett kaliber. .308W är väl inte heller en idealisk älgkaliber, den motsvarar ungefär 6,5x55 fast är sämre vid prescisionsskytte på längre avstånd.
Jag har en 30-06 och tycker att den nog är i underkant för just älg, men eftersom jag jagar annat med den också så får den fortsätta, blir det mer älg i framtiden blir det en 9,3x62 eller dylikt.

Annars är 6,5x55 en finfin kaliber vad jag förstår, och det är väl inte omöjligt att jag skaffar en vad det lider om det blir en grövre bössa till älgen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg