500 000 vildsvin inom 5 år?

I en rapport från jordbruksverket föreslås akuta åtgärder för att minska den explosionsartade ökningen av vildsvinsstammen, idag har vi ca 100 00 vildsvin, inom 5 år kan de vara 500 000. Man vill b l a öka jakten och begränsa möjligheterna till utfodring, men i det stora hela är det naturligtvis bara slag i luften.

Men jägarförbundet delar inte jordbruksverkets oro, utan vill i stället utreda mera (men det anser man ju inte behövs när det gäller vissa andra djur), och något förbud att mata vildsvin menar jägarförbundet att man inte kan införa, eftersom det skulle bryta mot Jaktlagens fjärde paragraf som skriver att viltet ska vårdas och få skydd och stöd.

Den enklaste lösningen är ju dock naturligtvis att se till att vildsvinen får naturliga fiender, samtidigt som staten naturligtvis borde föra över alla kostnader som det jaktbara viltet orsakar till jakträttsinnehavarna. Låt jägarna betala för alla skador på skog, åkrar, trädgårdar och för trafikolyckor, så ökar motivationen att hålla viltstammarna på en rimlig nivå.

http://www.sjv.se/presskontakten/pr...rbegransas.5.2b30f72c121e790f94d80001768.html
http://www.jagareforbundet.se/news/vildsvinsutredningen.asp

Härnere i söder syns vildsvinen ofta, så även spåren och träcken efter dem. En effektivt stor rovdjursstam kommer att leda till ylande mot torsdagsmånen och än bättre skäl att hålla barnvagnar och innehålle bakom dörrar.
Tror inte att den erfoderliga varg och lostammen skulle ses med blida ögon....så lösningen blir väl igen jakt....såsmåningom.

Vildsvinen sprider sig norrut. Vargarna i Hasselforsreviret bör redan ha fått ett mattillskott. Kommer nog till övriga vargrevir också.Jordbruksmarkerna i söder passar vargen illa. Lodjur klarar väl bara kultingar och småsvin? Blir nog avskjutning för att hålla nere stammen söderöver, men de som läcker uppåt blir fint för vargen.

Jag undrade lite över vilken sorts motståndare en stor vildsvinsgalt är för en varg. Borde inte vara att leka med tänkte jag, tills jag såg ett reportage från Nordamerika tror jag det var. En ensam jättelik galt kom genom skogen, en ensam varg kom tyst, snabbt från sidan bakifrån, gick bara rakt in och plockade ner galten. Såg lättt ut.

Raskesven

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så borde vi plantera in vargar i skåne och större delarna av södra sverige för att hålla nere vildsvinen??
Ja det lär ju göra allmänheten mer positiv till en ökad rovdjursstam.....

Och när vi börjar köra på vargar i trafiken, vad gör vi då? Vem vågar gå ur bilen och märka ut vart man kört på djuret för att eftersöksjägare skall kunna avsluta lidandet? Inte en chans att jag skulle göra det om man vet att det finns en hungrig vargflock som står och väntar = lidande djur.

Klart de ska jaga ner vildsvins stammen, sen är det svårt med utfodringen, den gör ju att svinen lättare får mat och lättare ökar. Samtidigt håller de sig borta från böndernas grödor och det blir väl enklare att skjuta av svinen om man samlar dem vid en foderplats.

Sedan skriver du att jägarna borde betala skadorna för öka motivationen att hålla nere stammarna, men du är emot ökad jakt, så tolkar i alla fall jag dina inlägg här på utsidan, jag får inte ihop det??

Jag tycker inte det verkar som om du tänkt igenom detta riktigt.

Jag är inte emot ökad jakt eller jakt generellt (älgstammen bör t ex minskas till 1/10-del av vad den är idag), bara motståndare till dåligt utförd jakt och okunniga jägare, vilket dock tyvärr utgör en stor del av jägarkåren idag. Och som jag tolkar det så är du själv jägare, av alla som jag träffat så är det ju främst jägare som är rädda för att bli uppätna av varg.

Men du har ju rätt i att idén att mata rovdjur för att minska ev skador för djurägare kan vara värd att pröva. Och utplantering av rovdjur kan ju knappast vara kontroversiellt, jägarnas illegala utplantering av vildsvin och rådjur är ju t ex inte kontroversiell?

Jag är inte emot ökad jakt eller jakt generellt (älgstammen bör t ex minskas till 1/10-del av vad den är idag), bara motståndare till dåligt utförd jakt och okunniga jägare, vilket dock tyvärr utgör en stor del av jägarkåren idag. Och som jag tolkar det så är du själv jägare, av alla som jag träffat så är det ju främst jägare som är rädda för att bli uppätna av varg.

Men du har ju rätt i att idén att mata rovdjur för att minska ev skador för djurägare kan vara värd att pröva. Och utplantering av rovdjur kan ju knappast vara kontroversiellt, jägarnas illegala utplantering av vildsvin och rådjur är ju t ex inte kontroversiell?

Var i Sverige är älgstammen av sådan storlek att den ska minskas till en tiondel av den är idag och vad grundar du det på?

Jag vet en hel del ickejägare som är, om inte rädd så definitivt orolig över den mängd björnar som finns i markerna runt deras hem. Varg kan jag inte uttala mig om personligen men jag kan tänka mig att det ser likadant ut i vargområdena, att rädslan och oron finns oavsett om man är jägare eller inte.

Skogsstyrelsen har ju föreslagit en 50%-ig minskning av klövviltet, men de tar ju bara hänsyn till skogsskadorna, och ser inte så mycket till alla andra skador. Men det som är viktigast är ju att fördela kostnaderna rätt, det kan ju inte vara rätt att jakträttsinnehavarna tar hand om inkomsterna från viltet, medan samhället får betala kostnaderna. Regeringen har ju beslutat göra om trafikförsäkringen så att alla kostnader för olyckor skall täckas av trafikförsäkringen, det våre då rimligt att de som har direkt ekonomisk nytta av viltet också får betala för det.

http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=17446

Skogsstyrelsen har ju föreslagit en 50%-ig minskning av klövviltet, men de tar ju bara hänsyn till skogsskadorna, och ser inte så mycket till alla andra skador. Men det som är viktigast är ju att fördela kostnaderna rätt, det kan ju inte vara rätt att jakträttsinnehavarna tar hand om inkomsterna från viltet, medan samhället får betala kostnaderna. Regeringen har ju beslutat göra om trafikförsäkringen så att alla kostnader för olyckor skall täckas av trafikförsäkringen, det våre då rimligt att de som har direkt ekonomisk nytta av viltet också får betala för det.

http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=17446

Jag har ekonomisk nytta av en älg i frysen eller på kolgrillen, inte i grillen på bilen. Menar du att jag borde betala för viltolyckor ytterligare förutom den försäkring som jag redan har?

Jag vet en hel del ickejägare som är, om inte rädd så definitivt orolig över den mängd björnar som finns i markerna runt deras hem. Varg kan jag inte uttala mig om personligen men jag kan tänka mig att det ser likadant ut i vargområdena, att rädslan och oron finns oavsett om man är jägare eller inte.

Ja de har ju rätt att vara oroliga, sen är det ju en fråga om den är befogad eller inte.

Om jag är orolig för mängden dammråttor så är det bara min oro, det är inte ett bevis på att dammråttor är farliga.

Christian

Jag blir lite snurrig.
Verkar inte vildsvin vara minst lika farliga för människor, hundar och lantbruk som de stora rovdjuren är? Men sätt in ordet "varg" istället för "vildsvin" i artiklarna så blir det väldigt tydligt hur åsikterna hos jägare och stat plötsligt har bytt plats mot det vanliga!

Borde inte inställningen till vildsvin istället vara en uppskruvad variant av rovdjursmotståndet, inte minst med tanke på att de är så många fler, så oskygga och dessutom rör sig i betydligt mer tätbefolkade områden?

Nån som kan upplysa en korkad stadsbo (som förvisso tillbringar alla somrar i björntrakter) om vari den stora skillnaden ligger?

--

Christian, jag tycker det är viktigt att man faktiskt tar folks oro på allvar, oavsett den är förnuftig eller inte. Jag föreslår fri jakt på dammråttor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg