• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

40kg på ryggen på 11-åring?

visserligen i nedförsbacke, men det spelar väl ingen större roll...

Ja, det verkar ju rätt korkat. Men enligt Läkarmissionens reklamkampanj i Stockholms tunnelbana är detta verklighet för bland annat 11-åriga Aster Godebo och hennes syster i Etiopien.

http://www.lakarmissionen.se/zino.aspx?articleid=954

Detta hör förstås inte riktigt hemma på Utsidan...hoppas ni frilufsarvänner ursäktar. Men jag kan inte undgå att beröras, uppröras och bli ledsen över hur illa det står till här i världen. Att jag tar upp det just på Utsidan beror väl på att jag tänker på hur tungt jag själv tyckt det varit när jag burit 40 kg, på den tiden ändå någorlunda vältränad 40-åring.

Vad jag vill säga med detta? Uppriktigt sagt vet jag inte. Kanske väcka lite debatt och tankar?

Mvh Kalle G
 
Frågan är vilket som är bäst. Vårt liv i ett såkallat välfärdssamhälle eller ett enklare liv närmare naturen. Allt man ser i världen är inte katastrof. I Mozambique bar en vuxen man närmare 100kg på huvudet. Det var jobbigt men frågan är om inte deras kroppar är lite kraftigare byggda än våra spensliga. Har aldrig träffat så mycket starka människor som när jag bodde i Afrika.
/Janne