37 myskoxar döda...

öringen; sa:
... i Norge i fjol. Orsak lunginflammation vad jag kan förstå. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.1727838

Tråkigt, tråkigt....

Sen var det här med ultimata och proximata orsaker igen :)
Ultimat orsak: måhända generellt taskigt och nedsatt immunförsvar i populationen pga små isolerade populationer utan tillräckligt genetiskt utbyte.
Proximat orsak: ilsken (ny?) variant av lunginflammationsbakterie!?

Kanske sådana här händelser blir mer och mer vanliga när populationer blir mer och mer isolerade samtidigt som bakterier och virus "frodas" som vanligt.

J
 
Hur många djur finns det i Norge egentligen? NRK-länken anger 200, svenska wikipedia 80, norska wikipeida 350.

[Ändrat av Anders M 2007-01-31 kl 01:00]
 
Jag vet inte om det är är i första hand intresant att veta hur många just norje har, i första hand skulle jag vilja veta hur många som fins in alles i området, sen kanske man kan våga sig på en uppskattning av unjefär hur m,ånga som brukar vara i norje respektive sverige...de är ju inte precis tjudrade.
 
j_stellan; sa:
Men skulle det inte vara trevligt att den nordiska stammen av myskoxe var så kraftig att den gick att jaga? Stora djur med mycket kött...

Det heter inte jakt, det heter förvaltning! Undrar varför man inte förvaltar lövsångaren? Med 10-15 miljoner häckande par så blir ju det en mycket stor mängd kött totalt.
 
KLAGER; sa:
j_stellan; sa:
Men skulle det inte vara trevligt att den nordiska stammen av myskoxe var så kraftig att den gick att jaga? Stora djur med mycket kött...

Det heter inte jakt, det heter förvaltning! Undrar varför man inte förvaltar lövsångaren? Med 10-15 miljoner häckande par så blir ju det en mycket stor mängd kött totalt.

Men lövsångaren har ju så vacker sång. Det har inte myskoxen...
 
estetdrägg; sa:
Jag vet inte om det är är i första hand intresant att veta hur många just norje har, i första hand skulle jag vilja veta hur många som fins in alles i området, sen kanske man kan våga sig på en uppskattning av unjefär hur m,ånga som brukar vara i norje respektive sverige...de är ju inte precis tjudrade.
De uppgifter som jag hittade på nätet säger att det finns sju till åtta myskoxar som brukar uppehålla sig Sverige/Norge. Däremot finns det motstridiga uppgifter om den "helnorska" stammen, därav min fråga. Någon som vet?

Tarra; sa:
Det var ingen provokation. Myskoxe ÄR gott!
Hur du ätit myskoxe på Grönland eller i Kanada? Eller i Norge kanske? Jagas det myskoxe i Norge? Enligt http://www.myskoxe.se/faq/index.php?id=43
är de inte fredade utanför Dovre nationalpark.
 
Anders M; sa:
estetdrägg; sa:
Jag vet inte om det är är i första hand intresant att veta hur många just norje har, i första hand skulle jag vilja veta hur många som fins in alles i området, sen kanske man kan våga sig på en uppskattning av unjefär hur m,ånga som brukar vara i norje respektive sverige...de är ju inte precis tjudrade.
De uppgifter som jag hittade på nätet säger att det finns sju till åtta myskoxar som brukar uppehålla sig Sverige/Norge. Däremot finns det motstridiga uppgifter om den "helnorska" stammen, därav min fråga. Någon som vet?

Tarra; sa:
Det var ingen provokation. Myskoxe ÄR gott!
Hur du ätit myskoxe på Grönland eller i Kanada? Eller i Norge kanske? Jagas det myskoxe i Norge? Enligt http://www.myskoxe.se/faq/index.php?id=43
är de inte fredade utanför Dovre nationalpark.

I Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svartkjelen Härjedalens myskoxar snart en saga blott? Vilda djur 0
Avslmedl Döda ormvråkar Vilda djur 8

Liknande trådar