Hejsan, jag äger idag ett Bergans Compact Light (3) tält som är klassat till ett 3 säsongstält. Jag har tältat med det i väldigt hård vind och i väldigt mycket snöfall. Det var en tiodagarstur Abisko-Nikka med vindar uppemot 25 m/s och det snöade massor. Jag gjorde stora vindmurrar, vissa nätter dubbla + att jag grävde ner tältet en bit. Jag tycker tältet fungerade mycket bra och jag var väldigt nöjd hela skidturen.
Men nu till frågan då jag verkligen fastnat för vinterturer, bör jag skaffa ett 4 säsongstält ? eller kan jag känna mig säker i mitt Bergans Compact Light (3) ? Jag själv tycker ju att det klaradet hård vind galant, och jag fick väldigt lite kondensproblem. Att jag slapp kondensproblemen kan ju bero på att det blåste så mycket.
Men nu till frågan då jag verkligen fastnat för vinterturer, bör jag skaffa ett 4 säsongstält ? eller kan jag känna mig säker i mitt Bergans Compact Light (3) ? Jag själv tycker ju att det klaradet hård vind galant, och jag fick väldigt lite kondensproblem. Att jag slapp kondensproblemen kan ju bero på att det blåste så mycket.