3 säsongstält vintertid?

Hej!

Måste köpa nytt tält då den som jag alltid lånar mitt tält av har haft mage att flytta till långtbortistan så jag kan inte låna det av henne längre. Vilken svikare, hon kunde ju ha haft mina behov i åtanke och inte bara sina egna!

Hursomhelst så behöver jag ett lätt, smidigt och dugligt 1-2mans tält för de tillfällen då jag och byrackan är ute i skog och fjäll. Vi fiskar och jagar = mycket annat rappel som ska bäras med, desssutom så rör oss över ganska stora områden och därför är vikten väldigt viktig. Tältet ska givetvis tåla väder och vind bra. Blir det storm på fjället ska man inte behöva få panik och blöta ner kalsongerna.

Det finns en massa superfina tält att välja bland för att täcka ovanstående behov, men då kommer vi till mitt problem. 1-2 helger per vinter så gillar jycken att åka skidor till någon fjällsjö och pimpla lite fisk. Dessutom så vill han ut i skärgården och känna av lite bitande vinterkyla en eller två nätter per år.

Då 90% av alla tältnätter kommer att ske utan snö på backen är frågan, måste jag köpa ett tyngre och otympligare 4 säsongs tält för dessa få nätter ute på vintern? Klarar ett Ringstind Superlight eller Hilleberg Enan av dessa nätter ute i snön eller sönderfaller tältet i molekyler och man fryser till döds på minuter?

Här är en utförlig recension av Ringstind Superlight

Tresäsongstält funkar även vintertid, du måste bara vara lite mer noggrann med uppsättningen, att tältet står rätt i vinden, att du skottar upp en vindbrytare. Samt hur ventilationen på tältet är designad så snön inte blockerar, Enan har ventilationsöppningarna i markhöjd, Ringstind har ventilation lite högre upp.

Tresäsongstält funkar även vintertid, du måste bara vara lite mer noggrann med uppsättningen, att tältet står rätt i vinden, att du skottar upp en vindbrytare. Samt hur ventilationen på tältet är designad så snön inte blockerar, Enan har ventilationsöppningarna i markhöjd, Ringstind har ventilation lite högre upp.

Att vara extra nogrann de få gånger som jag använder tältet på vintern är inget problem, jag ville bara få bekräftat att dessa tält funkar bra vintertid ochså. Tack för det. Nu gäller det bara att hitta ett bra pris på ett bra tält så alla tips tas tacksamt emot.

Att vara extra nogrann de få gånger som jag använder tältet på vintern är inget problem, jag ville bara få bekräftat att dessa tält funkar bra vintertid ochså.

De funkar bra så länge det inte snöar eller blåser upp snö mot tältduken under natten. Det innebär att de gånger det gör det så kan du bli tvungen att gå ut och skotta om du ska ha någon ventilation över huvud taget. Om det blåser kan du dessutom få in snö direkt mot innertältet vilket inte är helt optimalt...

Men en vindstilla vinternatt utan snöfall - visst... Men då funkar ju även en hängmatta och presenning...

Om det ska blåsa upp snö så att det täcker den övre ventilationen på Ringstind SL måste det blåsa upp en jävla massa snö, nästan en meter :)

Om det ska blåsa upp snö så att det täcker den övre ventilationen på Ringstind SL måste det blåsa upp en jävla massa snö, nästan en meter :)

Då är väl snarare frågan om det verkligen är ett tresäsongerstält eller om tillverkaren bara varit försiktig med klassningen? Hur tätt sluter tältduken mot marken?

Det är väl oftats just hur tät man får tältduken mot marken eller om det t.o.m har snömattor som
avgör om det klassas som vintertält.

Tippar på att de behöver inte snöa o blåsa allt för mkt att de samlas snö på tältduken.... tältbåge o duken trycks ner mot marken..
Finns ett Youtube klipp på Ringstind SL i blåst o lite snö på de så ligger nog tältet platt på backen..

Skulle nog inte vilja prova mitt Nordisk Telemark på vintern..

Hmm...

Ringstind har en stång och den är 7.5 mm. Lär inte tåla kombinationen vind och snö särskilt länge och knappast ett tält för vinterfjället. I skydd av skogen blir allting enklare men 7,5mm stång tål fortfarande inte särskilt mycket blötsnö (har sovit i Akto på det viset och blötsnö trycker snabbt ner dess enda 9mm stång..).

//J

Generellt känns ett 1p tält väldigt trångt och opraktiskt vintertid för en vuxen plus hund med all extra bylsig utrustning. Jag hade nog minst satsat på ett 2p tält, ex HB Nallo 2.
Tänker man mer på säkerhet än komfort är det väl förmågan att klara viss snölast och hålla vintervädret utanför tältet som är prioritet. I diskussionen mellan Ringstind SL och HB Enan klarar nog HB tältet viss snölast och vind bättre pga kraftigare stång (9mm jmfrt med 8mm) då diametern har en avgörande betydelse för böjmotståndet.

Drivsnö tränger in nästan överallt om det blåser (även där man inte tror det är möjligt - jag har själv sett snö bygga upp mellan rutorna i en 3-glas termoruta utan synbara skador), och går det inte att få hyfsat tätt mot marken och stänga ventilationsluckorna på vindsidan är det svårt att hålla snön ute. Dessutom har de flesta lättviktstält bara mesh dörr i innertältet (för att spara vikt) utan möjlighet att stänga till med en tygdörr vilket medför att snön fritt kan blåsa in även i innertältet.

Tack för alla synpunkter.

Min tanke var att leva med de nackdelar som ett mindre tält innebär vintertid då det rör sig om ett fåtal nätter men jag ska fundera på saken.

Stångdiameter på Ringstind

Jag kollade upp vad stången har för diameter på Ringstind, 7,5 mm står på vissa återförsäljares hemsidor, men när jag läste Joannas recension så stod det att diametern uppgraderats så dubbelkollade med Helsport.

Den aktuella diametern är 8,5 mm.

Den tidigare var 7,5 mm, man får kanske se upp ifall det fortfarande finns sådana versioner ute hos återförsäljare.

Den video som finns på youtube, där Ringstind lägger sig ned under ett vindtest är genomfört med en 7,5 mm stång.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg