3-4 dagars vandring kring Helags?

Hejsan,

Skall försöka få med ett par kompisar ut i fjällen för första gången och tänkte att sticka till Helags låter som ett OK försök för dem. Planen är att köra till parkeringen vid Kläppen och lägga tält nära Helags och göra topptur om vi hinner på samma dag, cirka 4 timmar med bil till Kläppen. Sedan vet jag inte vad som skulle vara passligt, idealt vill jag ju visa dem storslagna vyer och berg som förtrollar dem så de kommer med mig på flera vandringar i framtiden :) Skulle kanske passa bättre att åka längre norrut för det men nu blir det Jämtland då det är så pass nära. Funderade på att gå till Sylarna via ekorrpasset på andra dagen för att sedan gå tillbaka andra vägen nästa dag för att komma till Kläppen på dag 4. Någon topptur till Sylarna tror jag inte är aktuellt. Några andra förslag på en 3-4 dagars rundtur kring Helags? Jag har tält och utrustning som behövs så planerar inte att bo vid stationerna.

Du känner dina kamrater bäst, men det låter lite onödigt forcerat. Varför inte bara gå till Helags på en dag, topptur dag 2 (om vädret tillåter), och sedan gå hem? Lägg eventuell fri tid på dagstur(er) med lätt packning i valfritt väderstreck.

Jag ställde bilen vid torkilstöten istället så är man snabbt upp på kalfjället. Tältade vid Helgas dag 1, topptur dag 2 och sen rundade hela massivet och predikstolen och tillbaka till parkeringen. Blev 3 tältnätter och 5-6 mil. Hade packning med upp på toppen för tänkt fortsatt vandring bortöver, men var dimmigt så gick ner samma väg. 4 nätter är kanske mer lagom.

Är det bara Helags som är intressant? Annars Binnerfjället är lättillgängligt och erbjuder både storslagen utsikt och enkla toppturer. Parkera bilen i Enafors efter stenbrottet, gå till Västra Bunnerskalet, runda på södra slutningen och gå tillbaka genom Östra Bunnerskalet. Enda vadet är Bunnran men det är enkelt. Från södra sidan utsikt mot Sylan och Helags och Norska fjäll, från norra sidan ser man över Ånn och ändå till Skäckerfjället. Östra Bunnerskallet ger känslan av ” lilla Sarek”. Det bli 3-4 dagars tur

Räkna med max 15 km vandring på en dag. Det tycker jag är lagom, och ska du få med dem på fler vandringar så är det nog inte längre än så som gäller. Tycker jag, utan att veta mer än det du skriver.

När ni ska tillbaka till Kläppen rekommenderar jag verkligen att ni går söderut från Helags fjällstation, och sedan viker av österut på den fina Jämt-Norgevägen som passerar. Den följer ni till det jag prickat eller så kör ni på lite till och följer leden. Det prickade funkar nog fint om det inte är för blött.
Jag har själv gått Jämt-Norgevägen förbi Öjön, och sedan vek jag av söderut, men ni ska ju inte söderut...
Personligen anser jag att Jämt-Norgevägen är en mycket trevligare vandring än att gå samma väg tillbaka till Kläppen.
Skärmbild 2025-04-14 141634.png

Du känner dina kamrater bäst, men det låter lite onödigt forcerat. Varför inte bara gå till Helags på en dag, topptur dag 2 (om vädret tillåter), och sedan gå hem? Lägg eventuell fri tid på dagstur(er) med lätt packning i valfritt väderstreck.
Mest för att låta dem uppleva lite längre dagar ifrån en fjällstation, håller mig gärna så långt ifrån fjällstationerna som möjlig vanligtvis

Är det bara Helags som är intressant? Annars Binnerfjället är lättillgängligt och erbjuder både storslagen utsikt och enkla toppturer. Parkera bilen i Enafors efter stenbrottet, gå till Västra Bunnerskalet, runda på södra slutningen och gå tillbaka genom Östra Bunnerskalet. Enda vadet är Bunnran men det är enkelt. Från södra sidan utsikt mot Sylan och Helags och Norska fjäll, från norra sidan ser man över Ånn och ändå till Skäckerfjället. Östra Bunnerskallet ger känslan av ” lilla Sarek”. Det bli 3-4 dagars tur
Det som lockar med Helags är att det är ett berg/glaciär som är lättåkomligt och nära en fjällstation ifall de vill utnytta bekvämligheter där. Är det Bunnerfjället du menar? Låter intressant och skulle själv föredra något sådant men vet inte om jag vill gå oledat med dem första gången

Man parkerar i Handöl, inte Enafors.
Det som lockar med Helags är att det är ett berg/glaciär som är lättåkomligt och nära en fjällstation ifall de vill utnytta bekvämligheter där. Är det Bunnerfjället du menar? Låter intressant och skulle själv föredra något sådant men vet inte om jag vill gå oledat med dem första gången
ja, Bunnerfjället var det😊 och så parkerar man i Handöl så klart men det går att åka tåg till Enafors och ta promenad.
Mycket fint område och värd att besöka
Det är 100 % enkel navigering och lättgånget. Det tar några timmar gå tillbaka till bilen om det skulle vara nåt.
Jag själv gillar inte gå på leder och fjäll runt Helags är överexponerad.

Man parkerar i Handöl, inte Enafors.

ja, Bunnerfjället var det😊 och så parkerar man i Handöl så klart men det går att åka tåg till Enafors och ta promenad.
Mycket fint område och värd att besöka
Det är 100 % enkel navigering och lättgånget. Det tar några timmar gå tillbaka till bilen om det skulle vara nåt.
Jag själv gillar inte gå på leder och fjäll runt Helags är överexponerad.
Hunnit titta lite mera och ser faktiskt väldigt vackert ut, denna vandring var planerad för att de skulle få komma ut på något lätt men tror nog vi alla skulle njuta mera av att vara mera avskilt. Ska försöka hitta lite mera information om området :) Enda som säger emot just nu är att det ser väldigt stenigt ut och kommer ha två stycken X-Mid 2p tält som brukar va kämpiga att få upp på hård mark.

Hunnit titta lite mera och ser faktiskt väldigt vackert ut, denna vandring var planerad för att de skulle få komma ut på något lätt men tror nog vi alla skulle njuta mera av att vara mera avskilt. Ska försöka hitta lite mera information om området :) Enda som säger emot just nu är att det ser väldigt stenigt ut och kommer ha två stycken X-Mid 2p tält som brukar va kämpiga att få upp på hård mark.
Jag tältade med ryggåstält likt x-mid. Hade inga problem hitta tältplats. Det är jättefint att tälta vid norra Bunnersjön samt vid den lilla sjön som ligger nedanför Östra Bunnertjärnen. Det går att göra en kamvandring längst Västra Bunnerstöten. Men fjället är känd för sina starka vindar och det behöver man ta hänsyn till.

Du vet vad som är rimligt för dem rent fysiskt. Sedan blir mycket väderberoende. De flesta jag tar med till fjällen föredrar njutning framför många kilometer.

Ser att pilgrimsleden ifrån Torkilstöten redan rekommenderats. En annan fin väg är den norrut ifrån helgas fjällstation emot vålådalsstugorna. Man kan vika av vid ljungan och följa leden till Ljungris för att följa vägen till Ljungdalen/Kläppen/Torkilstöten.(OK vägen mellan Ljungris och Ljungdalen är väl inte så värst vacker).

90% av dem som går till Helags utgår ifrån kläppen, så om ni vill undvika folk starta i Torkilstöten, följ pilgimsleden. Om det tar er 4 timmar att köra så kommer ni tälta på fjället utefter leden ifrån fältjägarstugan mot helags. (1 natt). Gå fram till Helags, och gå upp på berget, och sov där en natt (1 natt). Gå norrut och sov vid ljungans vindskydd eller ljungris (1 natt). blir ca 40 km exklusive ev tur upp på Helags.

lipfip

Forumvärd
Räkna med max 15 km vandring på en dag. Det tycker jag är lagom, och ska du få med dem på fler vandringar så är det nog inte längre än så som gäller. Tycker jag, utan att veta mer än det du skriver.

När ni ska tillbaka till Kläppen rekommenderar jag verkligen att ni går söderut från Helags fjällstation, och sedan viker av österut på den fina Jämt-Norgevägen som passerar. Den följer ni till det jag prickat eller så kör ni på lite till och följer leden. Det prickade funkar nog fint om det inte är för blött.
Jag har själv gått Jämt-Norgevägen förbi Öjön, och sedan vek jag av söderut, men ni ska ju inte söderut...
Personligen anser jag att Jämt-Norgevägen är en mycket trevligare vandring än att gå samma väg tillbaka till Kläppen.
Visa bilaga 46351
Håller med att det är en trevlig vandring längs Jämt-Norgevägen. Jag gjorde en liknande tur med min son och hund:
Dag 1: Ripan - Dölltjärnarna
Dag 2: Dölltjärnarna - Helags Fjällstation
Dag 3: Helags topp
Dag 4: Helags Fjällstation – Ripan

Bildschirmfoto 2025-04-15 um 11.30.43.png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg