243 Winchester

Hej! är det någon som har erfarenhet av olika fabrikat på ammunition i kalibern 243? Jag har funderat på att köpa ett vapen med m98 låda och Shultz & Larsen pipa.Men en del jag pratat med säger att 243 är en svår kaliber att skjuta bra med om man inte hittar en bra ammunition som passar till just det vapnet.Tänkte använda vapnet till toppskytte.Vad har ni för erfarenheter?

Jodå!

Alltså.. .243 Winchester är nog nästan den kaliber som har den flackaste kulbanan utav alla i klass 2. Jag har provat den för toppskytte och den är utmärkt, jag har aldrig märkt av att den är svårskjuten.. prova lite olika ammo, så hittar du nog en som du gillar.

Därimot avråder jag dig att jaga rådjur med den... om du inte gillar riktiga "lång-skott"... med den höga hastigheten och en blyspets så är den en riktig "köttförstörare"..

lycka till!

//Mattias

Bra val

243 Win ær en bra kaliber. Jag har en Sako vixen som skjuter bra med både sakos och Normas amunition. Som toppfågelpatron ær den helt suveræn. Køp ett laddarkitt och børja ladda. Då kan du prova fram rætt laddning før din bøssa. Ladda ner dina patroner och de blir helt super før rådjursjakten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bjerko 243 Win? Jakt 8
Gubbril .22 Winchester Magnum Rimfire Jakt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg