Hade du använt ett rep som du vet har fuktats i bensin eller olja??
Nu är 24% ättiksyra ganska utspädd, men det många inte tänker på är att organiska syror som myrsyra, propionsyra och ättiksyra i torr, vattenfri form är väldigt elak mot många plaster och elaster, inte som syra utan just som organisk lösningsmedel.
När man tex. skall lösa upp epoxiingjutningar av elektronik så kan man använda ättiksyra med låg vattenhalt - det har jag själv gjort. - och är något som inte bensin biter på hur länge man än väntar...
Torra organiska syror av ovan nämd sort droppad på hud märks inte och obehandlat ger också mycket svåra syrabrännskador då det går djupt in i huden som liknande mycket lättflytande olja ala bensin och först långt inne i huden, späds ut av kroppsvätska i tillräcklig grad och börja verka som syra - detta ger jättesvåra syrabrännskador i bra mycket värre klass än skador från koncentrerade mineralsyror (salt, svavel och salpetersyra) då de med brännande och svidande larmar i tid innan det blir djupa skador - det är egentligen bara en syra man skall vara ännu mer försiktig mot och som heller inte larmar - fluorvätesyra, där räcker det med några droppar på huden som inte tas hand om i tid för att vara livshotande akut upp till en vecka efter exponeringen och ger kroniska skador som urkalkning av skelett och pajade njurar mm.
---
tyvärr - jag skulle betrakta repet som osäkert efter detta då även om du spolade av snabbt så fick du inte bort det som hade sugits in i repet och dess fibrer på säkert flera timmar, jag vet ju vad konc. ättiksyra gör med epoxi...