222an

blyförbud?

Vad ska du ha 222-an till? Själv har jag en kombi med 5,7x52R, lite mer kraft än 222-an men jag funderar på att sälja den innan det är klart att bly inte får användas. 222-an är väl den lägsta kaliber 2 så frågan är vad som händer med den då, speciellt om det är rådjur du ska jaga med 222-an.
Annars är det inget fel med kalibern!

Re: blyförbud?

ollefisk; sa:
Vad ska du ha 222-an till? Själv har jag en kombi med 5,7x52R, lite mer kraft än 222-an men jag funderar på att sälja den innan det är klart att bly inte får användas. 222-an är väl den lägsta kaliber 2 så frågan är vad som händer med den då, speciellt om det är rådjur du ska jaga med 222-an.
Annars är det inget fel med kalibern!

Varför skulle blyförbudet påverka? Tillverkarna kommer med 100% säkerhet ordna med lika bra eller
bättre ersättare. 222rem är en utmärkt kaliber.
Betydligt bättre än 5,7*52r som har ett kasst utbud av kulor. En 222:a kan man ladda för alla tillfällen
man behöver en klass 2 studsare.

kaliber

Av 5,7or Šr 222 ingen dŒlig kaliber. Men vill du švningsskjuta mycket kan 223 vara ett bŠttre val och vill du ladda sjŠlv Šr 243 betydligt mer bekvŠm av mŒnga skŠl.
Till vad och hur har du tŠnkt anvŠnda bšssan?

Go tur

Johan K

Re: kaliber

johankse; sa:
Av 5,7or Šr 222 ingen dŒlig kaliber. Men vill du švningsskjuta mycket kan 223 vara ett bŠttre val och vill du ladda sjŠlv Šr 243 betydligt mer bekvŠm av mŒnga skŠl.
Till vad och hur har du tŠnkt anvŠnda bšssan?

Go tur

Johan K

hade först o främst tänkt mig använda bössan till bäver och kanske rådjur. Tycker 222 låter som en bra kaliber för toppjakt också! 243 kanske man ska kolla på, man har ju tillgång till laddapparat.

hej svejs!

Fördelar med 222 är låg vikt, liten rekyl, relativt flack kulbana, lätt att hemladda. Kalibern är lite i klenare laget för rådjur. Angående 223 är dess nackdel den korta halsen vilket gör att den i vissa fall har lite svårt att fästa en del kulor om man hemladdar. Om du köper en 222 bör du kolla räffelstigningen så att den stabiliser tyngre kulor som bättre lämpar sig för rådjur. Kalibern 243 är inte min favorit på grund av att den är känslig för underladning och kan ge detonation inne i patronen så kallad underladdningsdetonation. Köp gärna en 6,5*55 som är en i många fall underskattad kaliber. Se till att du får ett bra kikarsikte.
Koivu

hhhh; sa:
Fördelar med 222 är låg vikt, liten rekyl, relativt flack kulbana, lätt att hemladda. Kalibern är lite i klenare laget för rådjur. Angående 223 är dess nackdel den korta halsen vilket gör att den i vissa fall har lite svårt att fästa en del kulor om man hemladdar. Om du köper en 222 bör du kolla räffelstigningen så att den stabiliser tyngre kulor som bättre lämpar sig för rådjur. Kalibern 243 är inte min favorit på grund av att den är känslig för underladning och kan ge detonation inne i patronen så kallad underladdningsdetonation. Köp gärna en 6,5*55 som är en i många fall underskattad kaliber. Se till att du får ett bra kikarsikte.
Koivu

min gamle far har en 6,5'55 som vi brukar använda. tycker den funkar excellent. Har funderat på en likadan själv. Väldigt många här i trakterna som använder sig av denna kaliber. Frågan är om man kan jaga bäver med denna!? om man kanske kan minska krutmängden lite??

En av dom stora fördelarna med 6,5*55 är att du har tillgång till kulor från 5 g till över 10 g och kan ladda den från 700 m/s till aningen över 1000 m/s (endast med dom lättaste kulorna). Laddata från du från Norma eller från VihtaVuori. Kalibern är en utmärkt patron för bäver. Ballistiska tabeller får du på nätet och du kommer då att märka att kalibern kan skjuta väldigt flackt.
Koivu

Hej Henrik och Hans!

hhhh; sa:
Koivu

Håller med om att 6.5x55 är en bra kaliber. Har själv två sånna jaktvapen. Men till toppfågeljakt, bäverjakt och rådjur använder jag mest en 22-250. Den har överlägset flackast kulbana. Minimal rekyl och otrolig precision. Dessutom är den mycket vindstabil. Är inte i klenaste laget för rådjur. Dock är det mycket viktigt att välja rätt kulor (som alltid). Använder Federal Trophy Bonded Bear Claw. Ganska billig också, runt 340 kr för 20. Övningsam i helmantel finns från 67 kr för 20.

Håller med Hans att det är viktigt att få ett bra kikarsikte. Med rätt riktmedel som inte skymmer små mål på långt håll. Men det behöver inte vara mer än 10-12 ggr förstoring. Välj hellre en större frontlins och mindre förstoring än tvärt om. Men viktigast för mig är att det sitter ett riktigt bra trycke i bössan. Dock kommer kikarsiktet på en god andra plats.

Någon kanske tycker att det är en nackdel med en 22-250:a för att det är en ovanlig kaliber. MEN den är stor i USA och det viktigaste är att det finns bra ammunition för dina ändamål och det gör det ju, så i mina ögon går den "nackdelen" bort.

Lycka till!
Christer

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg