2000 meters bestigningar i Sarek

Lars

Gäst
Hej,
Jag och några kamrater har tänkt att bestiga alla toppar i Sarek i sommar under en 2 veckors period. Är det nån av topparna som kräver stegjärn, inknytning i rep mm om man tar den lättaste vägen upp på nån av topparna. Vi har utrustning och kunskap men det vore skönt att slippa släpa på alpin utrustning om den inte behövs.

mvh lars

ps. Finns det nån bra site som beskriver toppbestigningar i Sarek?

Alla toppar i Sarek ....... hm...?

Hej!

Du menar kanske alla 2000-meterstoppar?

Pårtetjåkko kan Du läsa om i mitt inlägg till punkt 625.

Övriga har jag ingen direkt erfarenhet av, men samtliga (Akka, Sarektjåkko) kräver åtminstone glaciärkunskap, om än inte regelrätt klättringsteknik.

Claes Grundstens böcker ger bra vägledning.

Fjällhälsningar
Bert

Sarek 2000+

Hejsan !

Jag har inte bestigit någon av Sareks 2000-toppar men vill ändå förmedla mina kunskaper:

Akka går nog bra söderifrån utan stegjärn.Sluttningen upp till passet mellan Borgtoppen och stortoppen är brant, cirka 30 grader.Man får nog sparka steg i snön.

Sarektjåkkåtopparna kräver viss repsäkring har jag hört.Mellan Sarektjåkkå sydtopp och Buchttoppen är det rep som gäller.Nordtoppen går bra norrifrån utan rep, sedan behövs repet upp till stortoppen.Man tar dessa toppar med fördel som en travers på en dag runt Kaska Sarekjekna.

Pårtejåkkå inga problem, däremot Palkattjåkkå (2002 m.ö.h)innebär cirka 5 km glaciärvandring.Dessa 2 kanske kan tas som en liten travers.Dvs inledningen på den sk Pårtetraversen. Man kan då ha lägret nedanför Pårteglaciären och därefter bestiga Pårektjåkkås nordsida.

Nån kanske kan korrigera mina eventuellt felaktiga uppgifter.

MVH Mats Frank, Umeå

Anonym från gamla forumet

Gäst
Mats Frank i högform....

....som vanligt med ett inlägg där du gissar hälften. Ja ja, skönt att du vet om det och nämner att du bara gissar.

Krav ?

Hejsan !
Existerar det ett krav på att man måste ha gjort alla turer själv för att vara kvalificerad för att uttala sig på detta forum, eller ?
Isåfall skulle det inte bli mycket till diskussion.

Min åsikt är att alla ska få möjlighet att komma till tals, dvs alla bidrar med pusselbitar för att hjälpa frågeställaren.

Beträffande faktainnehåll i mina inlägg så baseras de förutom på egna upplevelser ibland på andras reseberättelser som jag funnit på nätet, eller hört av någon bekant, och ibland på litteratur.Jag brukar då nämna det.

Hälsar, Mats

Anonym från gamla forumet

Gäst
Information

Detta är ett informationsforum där man förmedlar information. Om någon vill veta hur långt det är mellan Stockholm och Oslo så kan jag MYCKET väl förmedla siffran 525 km UTAN ATT SJÄLV ha mätt upp denna sträcka (förövrigt skulle en egen uppmätning bara bli sämre). Så fortsätt ALLA att förmedla INFORMATON.

Mvh Per

Rickard A

Gäst
Kritisk

Hej. Det är naturligtvis enkelt att vidarebefodra det man läst och hört (och ibland inte heller fel). Som mottagare av sådan information bör man enligt min mening emellertid vara kirtisk och använda med förstånd. De fysiska förutsättningarna kan förändras (vatten, vind, snö etc.) och göra samma rutt helt olika från en gång till en annan. Tvivelaktiga rykten om hur tex. en topp skall bestigas kan uppstå (gäller kanske speciellt på nätet) och till slut är det skitenkelt att bestiga Sarektjåkkå. Det är nog bäst att se inläggen som tips, och sedan använda sitt eget huvud.

Rickard A

Per

Gäst
Nordtoppen

Nordtoppen bestigs utan problem från norra sidan. Vi prövade at gå vidare på kammen mot Stortoppen. Men komm ca 200 meter, sen var det stopp. Det kräver repsäkring och alpina kunskaper, dessutom var vädret emot oss. Vi vände och gick tillbaka förbi Nordtoppen.

Mellan Stor och-Sydtoppen är det inte altför avancerat att ta sig.

andersson_fredda@hotmail.com (Fredrik)

Gäst
GÖRA!!

Varför hålla på och bråka??

Vissa gör , vissa snackar så är det bara !!

Roligare att göra .....:=)

Hare bra
mvh \ Fredrik.

både snacka och göra !

Hej !
För min egen del så har jag ju friluftsliv som stort intresse och det innebär att jag förutom att jag gör en hel del fjällturer regelbundet året runt så gillar jag också att diskutera om det.Det är en myt att de som figurerar på detta forum endast är web-vandrare så att säga.

Hälsar, Mats Frank, Umeå

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg