2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av?

Hej,

jag och min sambo vill fjällvandra i sommar med vår då 14 mån gamla dotter. Visst skulle det vara fantastiskt! Har läst en del tidigare forumdiskussioner om småbarn med på tur etc. Jag förstår de grundläggande utmaningarna.

Jag funderar på en 4 dagar / 3 nätter i Sylarna med Storulvån som utgångspunkt. Jag vill ha max 4 timmars gång per dag med mycket pauser för den lillas skull.

Jag sitter o stirrar på kartan och i forum och kommer inte fram till en bra plan... Vad rekommenderas? Jag har aldrig varit i området förut. Vad är egentligen vackert däruppe?

Egentligen kanske det är bäst med dagsturer från storulvån, men jag skulle väldigt gärna vilja ta mig upp till Sylarnas fjäll-stn (o bo där) redan första dagen. Hur lång tid tar egentligen denna 16 km storulvån-sylarna? Det ska ju va en motorväg har jag förstått... Jag är van fjällvandrare men bär alltså på mitt barn. Min sambo är ovan...

Med lite rask takt, trots alla pauser den lille kräver, så ska det väl inte vara orimligt att komma in med tåg kl 9.30 till Enafors och börja vandra 11.30 mot Sylarna från Storulvån och komma fram i rimlig tid till stationen, eller?

Utifrån Sylarnas fjäll-stn tänkte jag sen ta korta dagsutflykter, med kanske någon tältövernattning inte långt därifrån (tempeldalen verkar ju riktigt mysig).

Eller ska jag inse mina begränsningar, strunta i detta, och dra till Gröveslsjön?

Tips på bärstol som fungerar bra? Andra tips?

Tack på förhand, jag värdesätter verkligen er feedback!

Fredrik
 
Tips på bärstol: Man får vad man betalar för, har en för 799kr från Coop som funkar OK, men en för 2000kr är bättre. Barnet kommer att somna, se till att fixa en lösning så inte huvudet hänger, ser lite otrevligt ut.

Kläder: Eftersom barnet inte rör sig kan hon bli lite kall om det är kallt/blåst/regn. Ta med varna kläder.

Jag anser att ni kan gå till Sylarna. Det finns ju en raststuga halvvägs på alla sträckor i triangeln. Eftersom ni kommer att sova på stationerna kan ni ju hyra sängkläder mm. och på så sätt spara mycket vikt på pakningen.

Ta med mat ni vet att barnet gillar hemma. Själv har har burit massor med festis, ballerinakex och sånt. Även lite tidsfördriv behövs, jag kopierade några favoritböcker (lättare och oskadliga för fukt) och kanske favoritgosedjuret.

Det hänger lite på vädret om det blir en lyckad tur.

/Ulf
 
Kör på det, jag var vi sylarna då jag var 2.5 år första gången, lillbrorsan bör ha varit drygt 1 (och jag 6.5).

En ide är ju att ta första natten på storulvån och sen ge er av till Sylarna, kanske mindre stressat?

Vägen till Sylarna är lättgådd. ganska platt och vältrampad. Det finns rsatskydd halvvägs (Spåjme)

Christian
 
Bra val!

Hej fredrik.

Det är en smart plan tycker jag. här får du lite fakta som kanske kan hjälpa på traven.
det är 16 km. du börjar på 725 möh och avslutar på 1034 möh. första km och de 2.5 sista är sämst i terräng. lite uppför och lite mer stenterräng. resten är bra spångat eller trampat sandstig. jag springer den oftast med lätthet. Rastskydd efter 8 km och 14 km. vid dåligt väder vänd till strorulvåns bekvämligheter för nytt försök dagen efter. Kan va värt att kanske gardera med att gå upp dagen efter ni kommer. då kan ni starta lite tidigare och ha lite mer marginal. kanske ej e så bra väder samt att ett barn enligt mig (inga själv men hängt med en del hehe) kanske har en dålig dag så fler pauser behövs. de ska ju ha tid att upptäcka o få stanna o lukta och känna fjället. stressa ej. På storulvån finns ett barnrum med bollhav o mer om lillkisen behöver sprattla av sig lite innan avfärd när termosen fylls. sen beror det ju lite på vilken period ni kommer på hur länge det är ljust o temp m.m.
Bärstol - kolla vaude jolly comfort. de jag testat är den för mig bäst. barnet sitter som en kung med bra formbart nackstöd. passar min rygg bra också. rekommenderas.
ansvarig på sylarna har en liten knodd på ca 8 mån. de gick upp o ner i somras då hon inte var gammal. en vända bar frun., slutbabblat, det är en bra sträcka med kids.
ha det .
SJ
 
Hej

Kan ni tänka er att börja lite längre söder ut (typ en dagsetapp) så kan jag rekomendera Helags. 12km mycket lätt anmarsch. Man parkerar i Kläppen, första bitens vandring går på grusväg. Inte lika mycket folk fast ändå en hel del att upptäcka. Bastu och dusch. El och element om man vill bo inne. Restaurang med lättare förtäring samt liten butik.

Tog med min mor ("inte sextio än") upp dit i somras (hennes första vandring) och hon blev helt såld. Sträckan Kläppen- Helags tog under fyra timmar fastän fotopauser stup i ett...

http://www.svenskaturistforeningen....tationer/STF-Helags-Fjallstation/?intro=false för mera info.

Från helags kan man gå norrut till Sylarna även om det är en ganska bra dagsvandring med ett barn.
 
Är det blött?

Alright, stort tack för tipsen!!

Om man inte har höga vattentäta kängor mellan storulvån o sylarna, är gummistövlar ett måste att också ha med, eller är det så pass bra spångat osv? (det kan ju alltid regna, man kan alltid kliva fel osv, men vi kommer ju övernatta på fjällstationen så då kan man låta det torka).
 
Det är alltid bra att ha kängor eller stövlar på fötterna.
Just Storulvån-Sylarna kan man i princip gå i lågskor, men är det regnigt så blir det ju blött.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
petho Jotunheimen (8 pers) Fjällvandring 8
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1
tbergman Försvunnen 25-åring hittad Fjällvandring 25
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
ncc Grövelsjön med 6-åring Fjällvandring 5
pernillan 22 svar från en 22-åring... ;) Fjällvandring 2
pernillan 22 frågor från en 22-åring Fjällvandring 18
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 230
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6

Liknande trådar