3 Alternativ i Jotunheimen
Givet att man är medelmåttligt tränad och föredrar ett högre tempo och längre dagar än att söndagspromenera och sitta och sola sig halva dagen - är följande tidsplaner rimliga?
tidsangivelserna har jag fått från topptur.com jag vet inte om det är hårda eller lätta. De har ju inga km-angivelser, bara timmar. Jag tänker mig (topp-turer undantagna) att man tillryggalägger 1,5-2mil om dagen.
ALT1: Rundtur inkl 3 klassiker (Glittertind, Galdhöpiggen & Besseggen)
Dag1. Åk tidigt från värmland- gjendesheim 6h. Gå mot glitterheim
Dag2. forts mot Glitterheim fram till glittertinds fot
Dag3. bestig glittertind, fortsätt till spiterstulen och galdhöpiggens fot
dag4. bestig galdhöpiggen t o r spiterstulen
dag5 Spiterstulen - gjendebu
dag6 Gjendebu, båt till Memurubu - gå besseggen till Gjendesheim
dag7 Åk hem från Gjendesheim
Är det jobbigt att bestiga Glittertind med full packning? Jag antar att man måste det när man går förbi och inte kommer tillbaks till samma station
ALT2: Kortare tur (Glittertind & Galdhöpiggen) med Spiterstulen som utgångspunkt (mer fram o tillbaka samma väg).
dag1. värmland- Spiterstulen börja gå mot Glitterheim
dag2. spiterstulen - Glitterheim 8h
Dag3. Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen 7h
dag4. Galdhöpiggen t o r 6h
Dag5. Åk hem fr Spiterstulen
Kanske båda turer kan kapa en dag om man håller tempot och går många timmar om dagen? Jag räknar väl med att man går 10-12h om dagen.
Givet att man har tid, är Alt1 en mycket bättre tur? 2an blir ju mer fram och tillbaks till samma stället (spiterstulen).
edit:
Ett tredje alternativ:
Dag1. Värmland - Gjendesheim - Memurubu över besseggen 6h
Dag2. Memurubu - Glitterheim 7h fram till Glittertinds fot
Dag3. Glittertind topptur - spiterstulen - Galdhöpiggens fot 7h
Dag4. Galdhöpiggen topptur
Dag5. Spiterstulen-Gjendebu 8h - båt 16:25 till Gjendesheim - bil hem på kvällen
*Kan möjligen kapa en dag genom att strunta i Glittertind topptur och gå direkt Memurubu - Spiterstulen 13h - görbart på en dag?
Givet att man är medelmåttligt tränad och föredrar ett högre tempo och längre dagar än att söndagspromenera och sitta och sola sig halva dagen - är följande tidsplaner rimliga?
tidsangivelserna har jag fått från topptur.com jag vet inte om det är hårda eller lätta. De har ju inga km-angivelser, bara timmar. Jag tänker mig (topp-turer undantagna) att man tillryggalägger 1,5-2mil om dagen.
ALT1: Rundtur inkl 3 klassiker (Glittertind, Galdhöpiggen & Besseggen)
Dag1. Åk tidigt från värmland- gjendesheim 6h. Gå mot glitterheim
Dag2. forts mot Glitterheim fram till glittertinds fot
Dag3. bestig glittertind, fortsätt till spiterstulen och galdhöpiggens fot
dag4. bestig galdhöpiggen t o r spiterstulen
dag5 Spiterstulen - gjendebu
dag6 Gjendebu, båt till Memurubu - gå besseggen till Gjendesheim
dag7 Åk hem från Gjendesheim
Är det jobbigt att bestiga Glittertind med full packning? Jag antar att man måste det när man går förbi och inte kommer tillbaks till samma station
ALT2: Kortare tur (Glittertind & Galdhöpiggen) med Spiterstulen som utgångspunkt (mer fram o tillbaka samma väg).
dag1. värmland- Spiterstulen börja gå mot Glitterheim
dag2. spiterstulen - Glitterheim 8h
Dag3. Glitterheim - Glittertind - Spiterstulen 7h
dag4. Galdhöpiggen t o r 6h
Dag5. Åk hem fr Spiterstulen
Kanske båda turer kan kapa en dag om man håller tempot och går många timmar om dagen? Jag räknar väl med att man går 10-12h om dagen.
Givet att man har tid, är Alt1 en mycket bättre tur? 2an blir ju mer fram och tillbaks till samma stället (spiterstulen).
edit:
Ett tredje alternativ:
Dag1. Värmland - Gjendesheim - Memurubu över besseggen 6h
Dag2. Memurubu - Glitterheim 7h fram till Glittertinds fot
Dag3. Glittertind topptur - spiterstulen - Galdhöpiggens fot 7h
Dag4. Galdhöpiggen topptur
Dag5. Spiterstulen-Gjendebu 8h - båt 16:25 till Gjendesheim - bil hem på kvällen
*Kan möjligen kapa en dag genom att strunta i Glittertind topptur och gå direkt Memurubu - Spiterstulen 13h - görbart på en dag?
Senast ändrad: