12-15 mil lågland var?

Söker en bra långlandssträckning på en 12-15 mil att gå om några veckor. Kikat på några stycken längst ostkusten men de områden är ju TBE-härjade och jag vet inte om jag hinner ta 2 TBE-sprutor innan jag går iväg. Kikat på en del andra sträckor oxå men vissa är ju helt omöjliga att ta sig till start/mål med publika transportmedel (hur tänker man då?).

Har gått HKL och vill väl ha något liknande igen.

Går med tält så stugor odl är inget tvång men gärna bra med tillgång på vatten. Jag vet att det finns ex. Sörmlandsleden med måååånga mil, men vilka 12-15 mil skall man välja?

Ni som gått någon bra sträckning någonstans får gärna tipsa. Skåne funkar ju men det är bra långt från Boden dit ner.

Senast ändrad:
Jag tror inte sörmlandleden har bra tillgång till bra vatten någonstans om du inte vill klampa på hos bofasta.

Förra våren gick jag några dagar utmed Östgöta- och Sörmlandsleden, 1+3 etapper.
De första dagarna hade jag inga problem med vatten. Jag tältade
nära vindskydd vid sjöar och kunde ta vatten ur sjön, möjligen med en micropuurtablett tillsatt.
Sista lägret var vid en grund sjö med missfärgat vatten, där valde jag att filtrera, vilket tog tid
eftersom filtret kleggade igen. De "källor" som fanns på kartan visad sig vara brunnar med
nästintill stillastående vatten - min källkritik finns i tidigare tråd i detta forum.

På en 12-15 mil lång sträcka lär det vara svårt att planera så att vattenförsörjningen är problemfri. Sjölv har jag svårt att motivera mig för turer som kräver detaljplanering.

De säger att Östergötland är platt, men Sörmland är plattare. mina intryck av Östgötaleden är
betydligt mer positiva. Men vill man dit om man bor i Boden och har fjäll en liten bit inåt landet?

Ett alternativ att undersöka vore annars Hälsingland.

Man bör nog snarare välja vandring efter naturen. Bor och vandrar man normalt på ett ställe där det främst finns barrskog, så kan ju en vandring i lövskog, eller öppen terräng vara en bra omväxling.

Man bör nog snarare välja vandring efter naturen. Bor och vandrar man normalt på ett ställe där det främst finns barrskog, så kan ju en vandring i lövskog, eller öppen terräng vara en bra omväxling.

Men dels är vatten ett viktigt estetiskt värde för många av oss, dels behöver inte en fördel utesluta en annan.

Ja varför vill jag gå lågland när jag bor bara några mil från fjällen. Bra fråga. Låglandslederna går ofta genom samhällen, har bra förbindelser in/ut vilket är trevligt när man som mig vandrar ensam (och har lite för lätt för att få hälseneinflammation då känns det bra att kunna bryta om det behövs även om det innanför pannbenet brukar driva på mig ändå). Om jag vill vandra lätt utan att behöva packa med mig en massa mat är det också en fördel med människonära vandring att ha möjlighet att köpa ett äpple eller så ibland.

Är ingen van fjällvandrare men vill bli. Det har mest blivit Abisko med omnejd hittills och FC förra året. Här hemma går jag i våra skogar 3-7 mil varje vecka och jag kan området rätt väl vid det här laget. Jag är uppvuxen på västkusten och kan toklängta efter lite blandskog eller än hellre lite lövskog ibland. Fjällen blir mer korta 1-2-dagarsturer än så länge.

Jag har inte riktigt hittat någon bra sträckning i fjällen heller att gå lagom långt som uppvärmning för FC. Gå in nya skor, prova ut lite nya grejer i packningen osv. Men jag funderar på Hemavan-Ammarnäs istället för lågland den skulle nog passa.

Bergslagsleden har jag tittat på men det är just den där biten vilka mil av den skall jag gå för att få lagom längd och bra förbindelser tro.

Har bott uppe i Bergladsledsområdet och det är mycket blandad terräng. Om det stämmer som de skriver att man kan dricka vattnet vet jag inte - skulle nog bära med mig dricksvatten men koka (även kaffe/te) med sjövatten.

På Bergslagsledens hemsida finns detaljkartor med beskrivningar att ladda ner under "Etapp 1-17" på vänstersidan.

Leden verkar gå vid sidan av de större samhällena men på detaljkartorna ger mer info. Gå in på www.scr.se och leta reda på var campingar finns längs vägen. Där går det ofta att proviantera lite enklare saker.

Jag gick igenom samtliga kartor häromdagen och försökte hitta mig en lämplig sträckning och helt omöjligt verkar det ju inte. Men hur ser det ut med TBE i det området? Jag kanske är nojigt rädd men har haft sett både borrelia och TBE på nära håll och hur jävla jobbigt de haft det. Och skall jag åka inom 2 veckor hinner jag inte vaccinera mig. Väntar jag längre med att åka blir det aningen tight in på FC (om jag åter igen drar på mig en rolig hälseneinflammation).

Du kan gå från Mölndal till Varberg på den vandringsled som kallas E1. Man startar lämpligen där leden korsar någon av busslinjerna i östra Mölndal och går söderut på Bohusleden. Vid gränsen till Hallands län övergår den i Hallandsleden som man följer till Åkulla. Från Åkulla till Varberg är en vandringsled ordnad till större delen på en nedlagd järnväg.

Leden går genom ett omväxlande landskap, odlingslandskap, ek-, bok, och tallskogar men också en hel del gran förstås. Våtmarker och en del rester av ljunghedar finns också. Som bonus passerar man den bevarade 1800-talsbyn Äskhult. Om du söker på "Hallandsleden" så får du upp en del trådar med information från medlemmar som har gått den.

haraldn: Åh tack för ett alternativ som låter intressant. Skall kolla upp det. Då passerar jag dessutom lite trakter där jag har släkt :)

Sörmlandsleden

På sörmlandsleden finns sjöar och källor med vatten ganska tätt. Man behöver inte knacka på hos bofasta. Info finns här: http://www.sormlandsleden.se/. Efter allt regn nyligen är det ingen risk att någon av källorna har sinat.

Jag ska gå från Åker till Katrineholm eller Eskilstuna om några dagar. Beräknar att det ska ta 1,5-2 veckor. Man kan korta av och bara gå till Malmköping eller Hälleforsnäs om man vill.

Till Åker är det lätt att ta sig från Sthlm med tåg till Läggesta och buss 301 till Åker. Från de andra orterna till Sthlm är det också lätt att ta sig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg