• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

1:a Majtal av Anja Lundby Velin...

På begäran, bla Utrik, ritade jag det här...
 

Bilagor

  • Anja OKej.jpg
    Anja OKej.jpg
    100.4 KB · Visningar: 222
Senast ändrad:
Wanja Lundby Wedin har klantat sig, rejält, men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför det är hon som får bära all skuld för dessa sanslösa löner och bonusar som florerar i näringslivet.

Varför får hon löpa gatlopp i media när det egentligen är hela gänget av börsbolagstopparna som borde göra det? Eller är svaret så enkelt att hon är kvinna (dessutom sägandes att hon ska företräda arbetarklassen), och de andra är män, dessutom överklass á la Wallenberg? Vad vet jag....

Kritik mot bonusar och sanslösa löner är bra, men rikta då den kritiken mot de som förtjänar den mest.
 
Kvinna tror jag är sekundärt i detta fallet, jag hade i alla fall haft samma argument emot henne om hon varit man. Det är just att hon är den högsta representanten för arbetarklassen som är problemet. Hon är genom detta i mycket direkt ansvarig för en stor del av arbetslösheten i Sverige genom sin politik där företagen inte längre har råd med sina anställda. I många LO-yrken har de idag dubbelt så hög lön som de hade i senaste svenska krisen 1993, och det med en inflation som varit hyfsat snäll. Då tycker jag det säger sig själv att exempelvis Volvo måste låta folk gå som en besparingsåtgärd, lönekostnaderna har ju skenat iväg dramatiskt. De intervjuade en volvoarbetare i GP söndagsbilagan och hon tjänade över 30 tusen i månaden. Och dessa skall vara den fattiga arbetarklassen som LO vill skydda?!
 

avslutad210712

Gäst
Wanja Lundby Wedin har klantat sig, rejält, men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför det är hon som får bära all skuld för dessa sanslösa löner och bonusar som florerar i näringslivet.

Varför får hon löpa gatlopp i media när det egentligen är hela gänget av börsbolagstopparna som borde göra det? Eller är svaret så enkelt att hon är kvinna (dessutom sägandes att hon ska företräda arbetarklassen), och de andra är män, dessutom överklass á la Wallenberg? Vad vet jag....

Kritik mot bonusar och sanslösa löner är bra, men rikta då den kritiken mot de som förtjänar den mest.

Mig veterligt får hon bara löpa gatlopp för diverse avtal i AMF och där har hon bevisligen varit med och undertecknat. Kanske hon får löpa gatlopp därför att hon ena stunden spyr galla över orimliga bonusar och pensioner samtidigt som hon beviljar samma slags avtal själv. Dessutom känns det väldigt konstigt att man som LO-ordförande har tid att sitta med i 24 styrelser. För mig känns ordförandeskapet som ett heltidsjobb eller som topparna brukar säga en 80-timmars arbetsvecka och skall man fokusera på det kanske man skall syssla med det och inte en massa annat. Att sedan näringslivssidans toppar sitter i en massa styrleser är liksom inget försvar för att man gör det själv speciellt inte om man kritiserar den företeelsen.
 
Tänk vad skönt att kunna skjuta ifrån sig allt vad kritik heter med den enkla lilla vanföreställning "Det där säger de bara för att jag är kvinna" och sedan fortsätta i samma stil som innan...
Vi män har det hårt vi!
 
Mig veterligt får hon bara löpa gatlopp för diverse avtal i AMF och där har hon bevisligen varit med och undertecknat. Kanske hon får löpa gatlopp därför att hon ena stunden spyr galla över orimliga bonusar och pensioner samtidigt som hon beviljar samma slags avtal själv. Dessutom känns det väldigt konstigt att man som LO-ordförande har tid att sitta med i 24 styrelser. För mig känns ordförandeskapet som ett heltidsjobb eller som topparna brukar säga en 80-timmars arbetsvecka och skall man fokusera på det kanske man skall syssla med det och inte en massa annat. Att sedan näringslivssidans toppar sitter i en massa styrleser är liksom inget försvar för att man gör det själv speciellt inte om man kritiserar den företeelsen.
Jag måste bara få framföra att jag helt och fullt delar din uppfattning!