1-2-manstält med utsikt?

De senaste somrarna har jag använt mitt Primus Shelter vid kortare helgturer i fint väder. Detta att ligga och kunna titta ut med en panorama-myggnätsöppning är helt vanebildande. Även en regn-natt har funkat (endast lite, lite dropp). Jag vill aldrig gå tillbaka till traditionella tällt där man stänger in sig och nästan får gissa vädret, alternativt ha en myggöppning på kortsidan som man bara kan se ut genom om man vrider huvudet i obekväm ställning.

Hursomhelst, när jag i helgen var på Fulufjället så kände jag att jag oroade mig för att vinden skulle vända, ihållande regn. Det kändes inte så bra och jag insåg att jag gärna skulle ha ett rejälare tält. Min fråga är: finns det något lättvikts 1-2 manstält med stor myggnätsöppning utmed långsidan, så att man vid bra väderlek kan ligga och beskåda fjällvärlden? Med lågvikt menar jag kring 2 kg och därunder.

Ulf

Tack för info. Intressanta modeller. Ett problem är att tillverkarna du nämner gör väldigt färglada tält - kan inte tänka mig skrikiga färger utan vill smälta in, helst grönt men även grått, eller beige, eller ev en dov blå färg är vad jag är ute efter.

Ulf

Jag har ett tarptält som jag är väldigt nöjd med. Finns för en person också.

Använder det även i högalpina områden och det har funkat bra hittills. Bra kvalitet, mycket prisvärt.
En trevlig detalj är att det kan göras självstagande med hjälp av vandringsstavarna.
Även när det är helt stängt kan man se ut lite under tältduken, upp till ca 15 cm från marken.

Man kan också fälla ut absiderna med ett tak, så kan du ha utsikt även om det regnar. Bra också när man vill laga mat i absiden när det regnar. Här är en annan bild jag tog på mitt tält för tre veckor sedan :)

Senast ändrad:

Ser ut att vara tält där man behöver resa innertältet först, innan man lägger över yttertältet. Eller har jag fel? Det är ju i så fall inte så praktiskt om det regnar när man reser tältet...

Mesh

Hilleberg gör numera mesh-innertält till Unna, Nallo och någon modell till kanske.
Ett unna med mesh får man utsikt.
Kanske det är nåt?

Ser ut att vara tält där man behöver resa innertältet först, innan man lägger över yttertältet. Eller har jag fel? Det är ju i så fall inte så praktiskt om det regnar när man reser tältet...

Det stämmer men det är många som har tält från Marmot och MSR här på utsidan och det är bara att fråga dem hur stor nackdel de tycker att detta är jämfört med lättheten och smidigheten hos tälten.

De flesta tält har väl myggnät i dörren? Vanliga Unna borde ha det och så även deras tunnelvarianter varav vissa har enkla lösningar för att rulla upp absiden.

Vårt Bergans Kompakt Light 2 har myggnät för hela ena kortsidan och är man bara lite händig kan man fixa linfästen så att man slipper fästa upp absiden, det är tom möjligt att det räcker med stormlinorna som sitter i bågen. Det blir visserligen inte hela långsidan som panoramafönster men man ser rätt bra mycket ändå genom kortändan.

De flesta tält har väl myggnät i dörren? Vanliga Unna borde ha det och så även deras tunnelvarianter varav vissa har enkla lösningar för att rulla upp absiden.

Vårt Bergans Kompakt Light 2 har myggnät för hela ena kortsidan och är man bara lite händig kan man fixa linfästen så att man slipper fästa upp absiden, det är tom möjligt att det räcker med stormlinorna som sitter i bågen. Det blir visserligen inte hela långsidan som panoramafönster men man ser rätt bra mycket ändå genom kortändan.

Nja, sådana tält (myggnät på kortsidan) har jag haft hela livet och kan inte alls jämföras med öppnare lösningar som t ex Primus Shelter: http://www.primuscamping.com/product.php?id=113

Det var en mycket stor förhöjning av naturupplevelsen när jag började använda Primus Shelter, efter att ha haft traditionella tält tidigare. Detta att t ex slå upp ögonen (utan att vrida på huvudet) på natten och se fåglar landa på fjällsjön är något jag inte vill vara utan framöver. Är det riktigt busväder vill man ju dock kunna kura bekvämt i ett rejält skydd.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg