Förlåt att det blev många frågor och ett onödigt långt inlägg! Svara bara på de frågor som ni kan/vill/orkar!
Pro primo:
Jag menade absolut inte att det var för många frågor! Frågar man inte så får man inga svar, så är det
- så fråga på. Vi svarar när vi anser att vi har något att bidraga med - eller något att torgföra...
Här kommer svar till både xxargs och Polar300. Först vill jag börja med att ge ert ett stort tack för era inlägg, kunskap, tid och engagemang! Trots att jag har läst massor här på forumet och tillverkarnas hemsidor mm. så har era svar hjälpt mig så mycket! Ser fram emot att ha ett professionellt kockkök ute i det fria som är bättre än hemma!
Jag känner mig nu redo för slutligen bestämma mig för ett Trangia 25 och sedan komplettera ytterligare.
Bra, då kan vi lämna den där grundläggande delen...
Dock har jag några frågor som dyker upp, hoppas det är ok.
Mitt intresse för multifuel och god funktionalitet även på vintern grundar sig i att jag gillar tanken att klara "alla" bränslen och årstider. Det är inte så att jag åker jorden runt med mitt kök eller ligger i tält vid 20 minus varje vinter. Vad skulle ni säga att GB74 samt Polaris Optifuel (och i så fall med vilket bränsle?) klarar för minsta temperatur ungefär?
Naturligtvis är det OK!
Vad gäller lägsta-temperaturer så är det mer bränslevalet än brännaren i sig som påverkar.
En GB74
går bra att köra vätskematad med flytande campinggasol - med fullt pådrag och näst intill obefintlig finjusteringsförmåga. Och det så långt ner som det går att få ut vätskan ur behållaren. Med ren propan pratar vi då teoretiskt om ungefär minus 40 grader C...
Primus WinterGas, i de dyra bruna behållarna, har ju enligt vad de själva hävdar på hemsidan en effektiv funktion ned till minus 22 grader C. (Jag har inte kollat detta själv - jag gillar inte onödigt dyra gasbehållare. Snarare tvärt om -
gillar billig gas...) I praktiken så kan man nog anta att en GB74 kan köras gasmatad ner till ca 0C eller kanske 10 minus...
Vad gäller Polaris så lirar den i en helt annan dimension, såväl vad det gäller meckighet, bränsleval som temperaturtålighet. Med camping-gasol gäller i princip samma förutsättningar som med GB74 ovan
MEN!
med den stora skillnaden att kan bara den flytande gasen fås fram till brännaren så brinner det bra och finreglerbart iom att reglernålen påverkar det förgasade bränslet omedelbart före munstyckets utloppshål. Med flytande petroleumbaserade bränslen så trycksätter man bränsletanken och förvärmer brännardelen med brinnande sprit (precis som på gamla klassiska Primus, Optimus & Radius m.fl fotogenkök -
vilka fortfarande är primärvalet för forskningsorganisationer i Arktis och Antarktis. Över 100 år av utprovad säker tillförlitlighet prioriteras i sådana fall...). När förvärmningen brunnit ut är brännaren varm nog att förgasa vätskan inför passagen av reglernålen in i munstycket och sedan förbränns. När väl bränslet är i gasform gör det ingen skillnad vad som var ursprunget, nu är det bara gasformiga kolväteföreningar som glatt väntar på att få förenas med några (olyckliga?) syreatomer...
Så vad omgivningstemperaturen är har ingen större betydelse för funktionen, en van användare kan säkerligen elda vilket som helst av Polarisens lämpliga bränslen ända ner mot 30-40 minus så länge som det går att få eld på förvärmningsspriten (vilken transporteras/förvaras innanför ytterkläderna på operatören)... Högkvalitativ icke-paraffinerande fotogen är naturligtvis kravet vid låga temperaturer. [Min gissning är att BAS i artikeln ovan kör med flygfotogen (för det måste de ändå ha på plats för helikoptrar och turbopropflygplan) som är garanterat paraffineringssäkert till minus 45 C. Bandvagnarnas arktiska diesel utgör sedan back-up-bränsle... ]
Min egen erfarenhet är att
mitt exemplar av Polaris har som bäst beteende med antingen flytande gasol eller fotogenbränslen. Med alkylatbensin ger den tydligen
aningen sämre effekt än med fotogen - men någonting måste väl offras för att vinna jackpotten med att inte behöva byta munstycke för olika bränsleslag... Vi talar ändå om flera kilowatt värmeeffekt, så lite skillnad på marginalen är nog lappri.
Angående Polaris Optifuel i ett Trangia undrar jag om "X2-kopp" är detsamma som "Optimus Trangia-adapter" eller om jag behöver båda? Var får jag tag i dessa? På de ställen där jag läst om Optimus Trangia Adapter har det stått att den är för Nova men som jag uppfattar er fungerar den även för Polaris Optifuel?
Nej, Trangias X2-kopp är
absolut INTE detsamma som Optimus Trangiaadapter! Trangiakoppen (
bild finns här) är av Trangia själva avsedd för montage av en multifuelbrännare i Trangiakökets brännarhål. Den är en "komplett 360-graders kopp" som multifuelbrännaren monteras i, fasthållen av sin fot-mutter. Optimus enkla
Trangia-adapter är ett smalt enkelt fjäderstålsband med en låg platt förvärmarbricka - som också fästs vid brännaren med fot-muttern. Men i mina ögon så är de inte ens nog släkt för att kunna kallas kusiner, möjligen tillhör de samma etnicitet...
Lösa X2-koppar har
jag bara hittat direkt hos Trangia själva uppe i Trångsund - de levererar snabbt när du kontaktar fabrikens kundtjänst på 0640-681330 - men
det lilla krånglet är det klart värt att ta. X2-koppen är en mycket bättre produkt! Och eftersom du frågade:
en brännarhållare räcker väl.
Det bör även konstateras att Polarisköket kan ställas löst (med infällda ben!) i undre vindskyddets brännarhål. Dvs, utan att göra ett "permanent" montage med borttagna delar och fastskruvning i adapterkoppen.
Koppen kan svälja rätt många olika brännare, men av de som jag så här långt stött på så är Polaris den bästa iom sin allomfattande bränslemöjlighet på ett enda munstycke. Den eldar allt flytande i gasform - utom sprit. Med alkohol blir det för mager bränslegas...
Fortsättning följer (eftersom det tydligen finns en övre gräns för inläggslängd på 10000 tecken,
inte bara en minimigräns på 10 tecken)...