Hmm.... Inbrott och laser mot polis när strömmen gick.
http://www.expressen.se/nyheter/stromavbrott--da-gjordes-flera-inbrott/
Stödjer min teori om mänskligheten.
Hmm.... Inbrott och laser mot polis när strömmen gick.
http://www.expressen.se/nyheter/stromavbrott--da-gjordes-flera-inbrott/
Tror du underskattar folk som tusan nu. Dessutom skulle jag nog hellre ta nämnda mdf-skivor (vilka vi har några liggandes av), samt några gamla madrasser att täta med i första hand. Ska du få ett bord någorlunda tätt krävs hyfsat ordentliga skruvar, en madrass kan tämligen enkelt stuvas i ett fönster, och många har lite skumgummimadrasser liggandes för gäster (iaf har vi det).Fast när jag var barn fick man lära sig att ta bord, tidningar, skåpdörrar och det som finns i ett hem för att täta gluggarna. Men det finns ingen smarttelefon app som kan göra det åt folk så de kommer frysa ihjäl istället.
Håller med dig om att vi alla bör göra vårt bästa för att vara mindre miljöovänliga, men ser också att det finns delar vi behöver samarbeta för att lyckas med. Bor själv i norrlands inland, och jag kan ju säga att kostnaden på individnivå för att välja bort bensin- och dieseldrivna fordon är väl hög i denna del av landet. Här krävs ordentliga subventioner av mer miljövänliga alternativ, inklusive en ordentlig utbyggnad av laddare, vätgastankstationer, eller vad man nu finner effektivt.När det gäller mitt första påstående så var det ett svar på miljöfrågan. Det är bara att ge fan i att vara så miljöovänlig. Det kan man göra på dagen som individ medan det tar femtio till hundra år för kollektivet med demokratiska processer och lobbyism som håller emot.
Jag tror inte heller gott om mänskligheten och inser att somliga kommer svårt i kläm. Tror dock att domedagen är här om alla värnar efter eget huvud om den personliga säkerheten. Vi har för mycket farlig teknik för att lämnas åt sitt öde. Jag tror helt enkelt inte att Robinson Kruse överlever bättre än mad Max i postapokalypsen. Den ide som funkar är gemensamt ansvar. Fast visst kan ett visst antal människor dra ut i skogen om resten av befolkningen tar sitt ansvar. Varje organism tål ett visst antal parasiter samt även aggressiva bakterier innan den dör.
Jag hoppas ni förstår att mina svar här får tas som hårdvinklade inlägg i en hypotetisk debatt.
Mycket möjligt att jag själv skulle fara till vårt fjällheman där det finns möjlighet till fiske alla årstider, jakt, odlande av potatis, bär i mängder samt ved. Vårt hus där funkar helt utan ström och vi har rinnande vatten på självtryck, härligheten ligger så långt upp i ångermanälven att det inte är fara för översvämning. Själv kan jag inget som är samhället till hjälp, inte frun heller! Vi passar bara in i ett modernt samhälle. Fast vi klarar oss nog rätt bra på egen hand rätt länge om vi är friska och oskadda. Och ja jag förvarar nog med bränsle för att ta mig dit.
Bosse
Ja fast här fungerar det väldigt bra att vara en gerilla. Om alla tar ett eget ansvar och skiter i vad alla andra tycker så kan förändringen ske imorgon. Vi lever i en stor kris. Men när det blir för mycket kris ska vi agera som en grupp för att klara oss. Risken finns att kollektivet inte fixar det hela för det finns för få praktiker idag. Något som man måste vara till exempel om alla fönterrutor har sprängts mitt i vintern på grund av att en meteor kommit in i fel vinkel i atmosfären.
Vid större katastrofer/krig är enda kommunikationen som fungerar på längre avstånd kortvågsradio. Sveriges Sändareamatörer (SSA) anordnar kurser för de som vill bli radioamatörer. Vill du inte anmäla dej direkt till en kurs för ta radioamatörcertifikat kan du köpa läroböckerna som finns i SSA:s Utbildningspaket så får du lite mer inblick. Med amatörradio kan du kommunicera med folk på andra sidan jordklotet om du vill.Se till att ni kan kommunicera utan MOBILEN !!!, givetvis kommer den att inte funka vid ett angrepp !!