Jaha så sitter man plötsligt ute på atlanten i högsommarvädret och njuter fullt ut av livet! Äventyren avlöser varandra med bra fart nu:
Sedan hemkomsten från Fernie och British Columbia har det egentligen inte varit speciellt mycket annat än utfärder och äventyr.. Och jag börjar ju inse att det inte hör till ovanligheten utan är mer av min vardag nuförtiden. Det är snarare sensationellt om det inte händer något på ett tag. "Karin alltid på språng" har jag blivit.
I efterlängtade Åre i maj mellan all utförspaddling och forsränningsjobb åt "Äventyrligt" så hanns det med en del sommarplanering. En bra start efter hemkomsten även om dagens teknik gjort det möjligt att jobba över hela jorden och ändå kunna hålla kontakt med kunder, vänner och familj. Såsom att fylla ut tiden med mer jobb och utmaningar.
Linnea och Ola ringde och behövde hjälp inför Nordostpassagen-expeditionen... Då Linnea och jag är parhästar i mycket och väldigt goda vänner så ställde jag självklart upp. Speciellt då betalningen blev att få följa med på en del av seglatsen. Norska Kusten uppåt Tromsø har man ju sett en del från diverse bergstoppar och bilfärder genom bergsmassiven. Men att ta sig fram sjövägen med vindens hjälp var ogjort!
Så efter en vecka nere i Åkersberga med att fixa menyer och all mat för tre månader ombord på "Explorer of Sweden" för hela expeditionsteamet så började jag inse hur stort projekt detta var. Vi jobbade 16 timmar / dag med att sätta ihop middag-, lunch- och fika-paket åt 8 pers och med att försöka få maten så varierad, spännande och funktionell som möjligt.. ...en utmaning:
Hur mycket äter man egentligen? Hur hungrig blir man under de varierade segeldagarna och väder man kommer genomgå? Vad blir man sugen på efter tolv veckors burkmat och torrfoder? De gällde att gardera sig på ett hälsorätt, energilagom, hyffsat lättviktat sätt och se till att allt var packat vattentätt och med så lite emballage som möjligt!
Vi stuvade och kompressionspackade allt och började drömma oss bort mot isberg och fjordvyer i världsklass. Mot livet på en 60 fotare ombyggd att passa ishavens tuffa förhållanden. En skönhet med 25meters mast att lita på i alla väder.. Vi närmade oss avfärd!