Så var det gjort! Efter en knapp vecka på Bermuda hade vi bunkrat, slipat , fixat o bunkrat upp oss inför veckorna på det öppna havet. Atlanten, ett av de sju världshaven... Den där resan som det bara drömts om sedan man fick lite koll på jordens geografi i högstadiet, var nu kommen.
Som hyffsad orutinerad seglare men bergsgalen friluftsare så får jag säga att det trots allt flytit otroligt fint! Kan konstatera att naturens krafter kan vara lika rejäla på havet som i bergen!
För att ta oss över delade vi upp besättningen i tre vaktlag som navigerade o seglade Explorer i fyra tim två gånger / dygn.
Jag, Linnea o Oskar ( som varit med på båten sedan Alaska där Nordpassage-expeditionen "slutade") Började med 04-8.00/ 16- 20.00 passen. Därav blev dygnen uppdelade på tidiga kvällar, sova 6-7tim, jobba fyra o sedan sova 2-3 tim till på förmiddagen direkt efter man gått av passet. Vi hade även ett rullande schema på matlagning, disk o brödbak.
Efter en fin snorkling på ett rev utanför ön så lämnade vi Bermuda kl 17.00 den 31/3 i solig slör (vinden låg på SV 6m/s dvs snett bakifrån) på Babords bog. Alla är spänt nytfikna på hur det skall kännas i kroppen när rullningarna nu var igång. Sjösjuke plåster på o tabletter intogs. Jag hade glömt mina o tänkte vänta lite med att inta något tills jag fick se hur kroppen reagerade. Efter mkt diskussioner runt det hela o flera som började må dåligt så blev balanssinnet rullande. Inget illamående men kräksjuk.....
Disken för kvällen stod på mig; -att stå nere i ett rullande kök var inte direkt det optimala att göra. Spydde tre gånger den kvällen o några till nästa morgon. Att sitta ner o spana på kusten överdäck el ligga ner i sängen var lugnande iaf,... så tack o lov gick det sova!
Delfiner o fåglar ( Atlantic spotted- & Long beaked Dolphins, tärnor, paradisfåglar, sulor mm) mötte upp oss stundvis under vägen och var hemskt glatt inslag i den annars väldigt tomma horisonten. Däremot så såg den olika ut olika dagar, beroende på väder o vind, Man blev hemskt glad över vackra moln o omväxlande vind!
Några skepp o fartyg möttes; Bland annat pep radarn plötsligt att vi låg på kollisionskurs m "Bow Riyad" ett lastfartyg med hälso o miljöfarlig last som var på väg från Turkiet till New York. Tack o lov för radarn o autopiloten! Detta gjorde att passen blev något mindre komplexa o att man självklart fortfarande måste hålla utsikt men även kunde fixa med annt som behövdes göras.
Ganska snart bytte svängde vinden om till Bidevind ( Nordostlig) o vi bytte bog till Styrbord som vi sedan låg på HELA VÄGEN över! ( insåg ganska snabbt att jag valt fel sida vad det gällde kojplats, fick ligga o gnugga mot en uppfälld planka under de hårt lutande nätterna)
Fantastiskt nog kunde vi segla i stort sett alla de 2000sjömilen( ca 360mil) fram till Azorerna o Faial. Att ta sig över en sådan stor sträcka med vindens kraft känns väldigt fint, naturligt, minimal miljöpåverkan o ger stora upplevelser.
Inför seglingen så hade jag o min bergskompis o
parhäst Linnea gått igenom äventyret o vad vi kunnat vänta oss.
Största utmaningen trodde vi båda skulle bli att vara fast på dessa
fåtal kvadratmeter, utan möjlighet till träna ordentligt och att inte
kunna komma längra ifrån närmsta besättningsdeltagare än 5 m!! Dvs hålla
igång o hålla sams m folk.
Denna besättning på 8 personer kände jag ju bara tre av sedan tidigare, dessa människor var verkligen av den typen jag önskade. Men när vi möttes upp o började ta oss igenom vardagen o de utmaningar o äventyr som väntade så kan jag inte säga annat än att de tgått otroligt bra. Fantastiska människor o mycket tid till eftertanke om livet därhemma, nära o kära. Bland annat pluggar två av killarna positiv psykologi o därav har diskussionerna o bokplöjandet handlat otroligt mycket om Lycka, relationer och positiv utveckling. Kunde inte bli mycket bättre!
Vad det gäller det fysiska så visade det sig snart att en rullande segelbåt ger otroligt mycket mer fysiskt stimulans än jag kunnat ana! Det är som att ständigt hålla balans, mage o rygg fick stabiliserande träning i alla vakna minutrar. De hårdare dagarna så är hela livet på båten som att leda en klätterled. Man håller fast sig i vad du hittar o ser till att alltid ha tre fasta punkter innan byter grepp. Utöver detta så har både jag o Linnea rehabträningar o div övningar för oss i vårt lilla "gym" på akterdäck i forma av gummiband o div innovativa lösningar!
Halvvägs över havet så råkade vi aktivera SPOT'ens nödknapp ( en sorts GPS som kan markera din resa samt skicka ut ett larm om något går fel) o ett larm utgick till SOS o till Ola. Vi trycker ju vanligen en waypoint på denna vid skiftbyte var 4e timme o vi uppfattade inte misstaget om fletryckninge förrän SMS om att ringa Ola pepprade vår satellittelefon o Skinnet snabbt ringde upp yrvaket o undrade hur vi mådde. Intressant att se hur den fungerar iaf! :)
Under Påsken stormade det på rejält så vi fick skjuta upp middagen till vår halvvägsfest nån dag senare. Dock blev det Godisäggletning i svajjningarna...
Det mesta på Explorer of Sweden är utbytt, renoverat, tillfixat el nytt inför Expeditionen förra sommaren, o med stålskrovet och det rustika bygget känns hon väldigt stabil att framföra i hårt väder. De utmaningar som dykt upp undervägs har varit vattentömning ur ankarspel,två skotvagnar som mitt i natten rivits loss så vi fått spänna ner både Genoua och Cutterseglet på nytt o lite innovativt sätt.
I övrigt har vind o väder gjort att seglingen gick nästan för bra. Vi tampades med stora vågor o hård motvind endast någon dag av dessa 13 det tog att ta sig fram till Europa, Azorerna och land. Har varit en utmaning att få mig själv att sluta gunga nu när man väl har fast mark under fötterna! :)
Vänliga hälsningar,
Amanda