Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Skofetischism?

Igår lämnade jag tillbaks skorna Icebug Gripmaster i butiken som jag köpte i våras. De var avsedda för vandring hade jag tänkt mig. Använde dem först till dagturer för att gå in i dem ordentligt före en riktig vandring. Jag tog med dem till Pyrenéerna och använde dem. Men efter åtta dagar slutade de fungera. De hade blivit sämre att det inte var skönt längre att gå i dem. Lyckligtvis hade jag ett par extraskorna med mig. Jag köpte dem efter hade läst om rapporter i Utsidan att skorna inte skulle hålla så länge. De extraskorna som jag bytte till fungerade mycket bättre och dessutom var de svalare. Yttersulan var bättre också tack vare Vibram-sulan. Jag köpte dem på Friluftsland (f.d. Outside) i Malmö.

Märket och modellen var The North Face Prophecy som är mycket likt TNF Hedgehog. Skillnaden är att den förra inte har Goretex och har mesh på sidorna. Därför var skorna mycket luftiga och sköna när det var varmt i bergen. Både Prophecy och Hedgehog har samma yttersula men ovandelen skiljer sig lite i konstruktionen, annars väldigt likt förutom Goretex och mesh. Jag fick pengarna tillbaka i butiken och köpte nästa dag TNF Hedgehog i en annan butik.

Innan jag slog till köpet kollade jag lite på nätet och läste att det var flera som uppskattade TNF Hedgehog och använde dem till vandring. Ett annat märke som är brittiskt och har blivit mycket uppskattade är Inov8. Så vitt jag vet kan man inte köpa dessa skor idag i Sverige. Amerikaner vill också köpa dessa skor från Inov8 men har också svårt att få tag på dem i USA. Jag har frågat några försäljare i friluftsbutiker men de kände inte till Inov8 – men jag hoppas att de kollar upp det nu och ev tar in dem till våren. Vad jag har läst på brittiska och amerikanska forum så är skorna hållbara och har kraftig sulor och är även stabila. Priserna är inte så höga heller och finns med och utan goretex. Jag hade ett tillfälle att prova Inov8 i Huesca i Aragon (Spanien) men de var inte rätt modell som jag ville ha till vandring, suck! Annars hade jag slagit till och köpt skorna.

Nu ska jag hårdtesta TNF Hedgehog och se om de är tillräckligt för vandring. Jag sysslar med geocaching och kommer ut i olika typer av terräng så det blir ordentliga tester för Hedgehog-skorna.

2008-08-14 10:35   Thomas Traneving
Bra och hållbara skor är ett måste.
Vill själv har lite högre dojjor med skaft......tycker det ger mer stöd och blir stabilare vandring :)

2008-08-14 17:21   greenjuice
Jag håller med. TNF Hedgehog finns faktiskt i mid-version också, dvs lite högre skaft. Inov har två intressanta modeller, båda är lika men skiljer med att ena har goretex och en utan. De har högre skaft. Tror modellerna heter Roclite 370 och 390.

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.