Spår till karta
Jag har roat mig på några lunchraster de senaste veckorna med att testa noggranheten eller snarare spridningen i trackloggar. Jag ville se om man kan
få tillräckligt bra spår för att lägga in stigar som inte finns med på gröna kartan.
Jag använder en Garmin eTrex Venture.
Jag har gått stigar i blandat skog och öppen teräng, ca 1,6 km mellan kontoret och lunchrestaurangen, samma väg varje gång. Jag har nu 11 spår.
Spridningen är ca 10 m där man har i stort sett fri sikt runt om.I gles skog är spridningen 15 m och där skogen är tätare 20-30 m. Detta stämmer ganska väl med den felradie GPS'en visar. Jag har då räknat bort ett spår som ligger helt fel ändå.
Min slutsats av detta är att i öppen teräng eller gles skog kan man få bra noggranhet i kartläggning av stigar etc. för gröna kartan om man går sträckan flera gånger och gör ett medelvärde av dessa. I tät skog är det svårt att nå hög noggranhet med den antenn som Trexmodellerna har, men medelvärdet av mina 10 spår verkar inte ligga helt fel.
Magellan har en antenn som efter vad som sägs ger bättre mottagning i skog men jag har inte testat det själv.
Vad är facit?
Hur noggrann är den gröna kartan? På ett ställe går stigen några meter vid sidan om en vägen men medelvärdet av mina 10 spår hamnar på motsatta vägkanten ca 15 m från där stigen finns i förhållande till vägen. Vägsymbolens bredd är ju inte skalenlig men ändå.