Snötältpinnar

Hej!

Jag tänkte tillverka mina egna snötältpinnar. Jag undrar om någon kan ge mig några bra beskrivningar och tips på sådana, utformning, material m.m.

Tack på förhand!

Jimmy
 
SnöTältpinnar

Tunn marinplywood, Al-plåt, installationsrör grova allt duger som utgångsmatrial.
Glöm inte skåra/hål på mitten förutom normala. Gör ett par extra på en gång.

Lycka till

Johan K
 
Istället för vintertältpinnar...

Passa på att köpa några extra plastkassar á la ICA när du handlar inför turen. Vid tältuppsättningen så fyller man kassarna med snö och knyter fast tältlinorna i handtagen och gräver ner dem. Ett okomplicerat och billigt lättviktsalternativ!

Bra va!
 
Lite till...

Som tillägg till de svar du redan fått kan du med fördel sätta korta stumpar (ca 50 cm) av stormlinor i snöpinnarnas borrade hål. I änden av snöret sätter du "små" karbinhakar. Det du gör är att när du sätter upp tältet så gräver du ner pinnarna och låter karbinhakarna vara kvar ovan snön. Stormlinorna på tältet låter du löpa genom karbinhakarna så blir det mycket lätt att efterspänna tältet. Om du inte använder denna metod är det lätt att själva stormlinorna fryser fast i snön och det det blir svårt att efterspänna, speciellt om två stormlinor sitter i en markpinne.

Det var inte lätt att förklara men du kanske förstod ändå.

MVH Urban.
 
Snötältning

Små och små karbinhakar? Du måste kunna hantera dem med tumvantar på. Textilband i snörena gör det enklare att jobba och se.
Glöm inte fångsnörena i handskarna.

God tältning

Johan K
 
Små karbinhakar låter både onödigt dyrt och onödigt krångligt tycker jag.
På mina snötältpinar har jag fäst små S-krokar som man köper billigt. Den ena änden har jag klämt i hop med en tång så att den alltid sitter fast på linan från tältpinnen och den andra ändenär "öppen" så man bara krokar i stormlinan. Spänner man bara ordentligt har jag aldrig upplevt något behov av att låsa kroken.

Någon som testat detta och inte tyckt det funkat bra?

Ett minus dock för att det kanske trasslar lite mer med öppna krokar. En ack så viktig detalj...

/Andreas
 
Skrivbords lösning

Håller en vanlig kasse påfrestningarne vid hårt väder? Jag är tveksam, men har aldrig provat denna metod själv. Har du? Om man ska ha en hållbar kasse ska man inte använda ICA kassar utan systembolagets kassar.
I MHWs katalog såg jag en sak som var på samma tema. Det såg ut som små fallskärmar som man använde på samma sätt. Jag har dock aldrig sätt dem i någon butik. Kanske någon vet var man får tag på sådanna.
 
Taklist!

Jag använder kupad taklist ca 40 cm lång med en skuren midja för att hålla kvar tältlinan. Välj den smalaste som är 3 - 4 cm bred. Listen har jag impregnerat med linolja så den inte suger vatten. Detta fungerar riktigt bra men är knappast något lättviktsalternativ.

Sailor
 
el-rör! :)

Efter ett tips har jag och flera vänner på ett flertal vinterturer genom Sarek använt 35-40 cm långa el-rör (byggmarknad) som vi sågat ett litet hack i (Obs! Inte för djupt) för linan. Har fungerat utmärkt med de linor som Hilleberg har. Röret med linan på skjutes snett ned i snön så att hela röret är under snöytan. Då tar snön upp dragkrafterna och trots tillfällen med mycket låga temperaturer (plast blir ju sprödare vid låga temperaturer) eller hård vind har jag aldrig varit med om att något rör gått av. Fryser ganska snabbt fast, trots den glatta ytan faktiskt ofta så fast att de måste grävas upp. Man bör dock vara lite försiktig när man knackar ut snön i röret. Ja att kliva på plaströren är väl inte heller så lysande.
Lösningen är både billig och ger en ganska låg vikt!

Go tur
Daniel
 
Snö pinnar!

HEJ!

HAr hört att vägverket har modifierat några av sina gamla snöpinnar (bambupinnarna) så att de nu ska fungera som tältpinnar... Vet dock inte var de säljes men ta kontakt med vägvereket för hjälp.

HOHO!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mz Snötältpinnar Bo och sova 13

Liknande trådar