Rulltrissor

Hejsan,
Körde sönder övre trissan i helgen, så nu måste jag skaffa nya. Såg att cyclecomponents.com säljer Tacx rulltrissor med rostfria lager för 136:-/paret, vilket är en hel del billigare än originaldelar (kör med en Sram 9.0 ESP). Men - fungerar dom? Eller blir det bara vobbel? Nån som har några erfarenheter av dessa trissor?

Taxam för synpunkter!
/Magnus

Nej tacx

Jag bytte till Tacx. Nya XTR var blodigt dyra. Dessvärre var de urusla. De har inte alls samma konstruktion på lagren, utan rullar runt axeln de sitter på, minsta smuts och denna dras åt och låser trissan. Axelns gängor måste alltså låsas med locktite el motsv. Men kör man i usla förhållanden, lera o väta, lossnar det. I mitt fall drogs skruven åt så hårt att bakväxeln drogs sönder och blev illa böjd, liksom infästningen, och det slutade med att jag fick låta böja växelkroken och köpa en helt ny växel för 1200 spänn. Varning alltså: fast det inte kan uteslutas att de funkar bättre med SRAM men jag tvivlar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Jag fick för mig en gång att jag skulle byta till TACX rulltrissor, som jag köpte på cykelcity. Det slutade i katastrof. Varje gång jag tog sats över t.ex. en sten, rappade XTR-växeln. Tillslut blev jag så desperat så jag sa till cykelreparatörn att han fick fria händer, bara det funkar. Så det blev en ny bakväxel som funkar kanon.

Sen bytte jag övre trissan och monterade den gamla bakväxeln på en annan mtb. Växlingen funkar som smort sedan dess med någon enstaka vajerjustering. Detta var flera år sedan.

Alltså, kör med orginalgrejor och njut av livet!

/Niklas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg