Mountainbikeköp - tips?

Jag går och lurar på att köpa en mountainbike att använda som träningskomplement (köra i skogen). Maxpriset är 10000 pix, helst lägre. Någon som har bra tips på hoj, sajter med begagnade el. nya cyklar etc.? Som exempel såg jag en Scott Comp Racing (ny) för c:a 10 lakan. OK hoj eller? Eller är det värt att kika på beg. marknaden? Tacksam för alla tips!

/M
 
Köpa hoj

Du har ju valt rätt årstid. Nu har många handlare reducerade priser.

Tänk först igenom vad du skall ha cykeln till, och hur/vart du cyklar. Var ärlig mot dig själv.

Det är stor skillnad om du känner att du mest kommer vara på grusvägar/asfalt, eller om du vill köra hård downhill.

Gå sedan och prata med en handlare som har stort sortiment. Då får du en bra uppfattning på vilka olika typer av cyklar det finns, vilken storlek du behöver och hur olika märkens ramgeometri skiljer (det är stor skillnad på olika märken).

Skall du köpa begagnat, vilket alltid innebär både risk och möjlighet, så se till att du läser på innan och funderar ordentligt. Vilka dolda skador finns? Hur sliten har cykeln blivit under tiden som förra ägaren hade den? Passar den cykeln verkligen dig?
Möjligheterna till klipp är stora. Du kan hitta en höjdar cykel till ett vrakpris. Se bara till att cykeln du köper inte är stulen!

Jag har själv en sådan Scott som du frågade om, och jag tycker att det är en bra cykel. Pigg och attackvänlig. Jag skulle troligen behöva starkare fjädrar i framdämparn, men det är för att jag är 205 lång och väger 110 kilo :) Det ställer lite speciella krav på cykeln. Jag kompletterade Scotten med barends, men annars så tycker jag att man får en hel del för pengarna. Tänk på att den har SPD pedaler så du kommer behöva SPD skor eller byta pedaler.

MBUK testade Scotten nyligen och de var nöjda med cykeln. Inga svaga/dåliga punkter, men inte heller några överraskningar. Betyg över medel fick den.

/Mattias
 
Scott går bort!

Tänker du införskaffa mtb för tränings skull och tänker lägga ut runt 10 000 svenska penningar ska du i första hand utesluta överepresenterade märken, såsom SCOTT, Spezialized etc. Titta på smarta lösningar istället hos de många "mellanklass-cyklarna" T.e.x Kona, som har enklare system där påfrestningarna är som minst och högre prestanda på ställen som har högre slitage ( vevlager, bakväxel, drev och fälgar ). På detta sätt har de lyckats hålla ett humant pris.
Resten är av mindre betydelse för din tränings skull och du kan få en helsikes fin cykel för de pengarna kan jag tillägga.
Även Merida hamnar i denna kategori och har i min mening prisvärda cyklar MED hög kvalitet!
Jag tycker att du skall ta dig en titt på dessa 2 tillverkare och plocka ut en cykel som känns skön och har, för din del, de rätta egenskaperna.
Jag tror att du kommer att uptäcka att tio-lakan tar dig längre än du trodde! Och vem vill lägga pengarna på ett vackert emblem ( SCOTT ) som med tiden ändå kommer att nötas av (såsom deras cyklar ).
OBS! - Pengarna som blir över kan du lägga på pilsner istället!
M.v.h
W.
 
Köp begagnat - www-tips

Det är lätt att få ha-begär när man letar cykel och då är begagnat ett bra alternativ. En riktgt lätt hoj är tex himmelskt! Ofta kan du köpa en cyekl som gått en halv till en säsong för ungefär halva nypriset. Man får alltså väldigt mkt för pengarna förutsatt att man inte köper av ngn som vanvårdat sitt objekt helt. Det finns begagnat-forum på Funsport MTB där både jag och kompisar hittat pärlor http://www.funsportmountainbike.com/ . Även Fedrikshofs cykelklubb har jag sett har aktiv marknadsplats på sin hemsida. Finns säkert ännu fler, men det var de 2 som jag upplevde som bäst vid mitt köp för ett år sedan. Lycka till!
 
En kille på jobbet köpte senaste modellen av Comp Racing och han var inte överdrivet glad när vevlagret släppte in lera efter bara någon månad. Dessutom en del andra svaga komponenter.
Passar på att rekommendera min Merida Matts Speed som trots 1400 mindre bekväma kilometer i Centralasien är lika glad som någonsin...
 
Diceman!

Sitter det inte HELKAPSLADE vevlager på i stort sett varenda cykel idag. Frågar då jag just hade denna diskussion med en vän som klagade på "skuret vevlager". Jag har en gång fått rekomendationen att det MYCKET sällan är lagret som glappar eller är smutsigt utan att glappet sitter i vevarmarnas infästning i lagret, dvs den koniska fyrkantiga axel som går genom lagret. Förr kunde man ju demontera ett vevlager och göra rent, fetta upp och trycka dit igen men hur är det egentligen idag med det kapslade lagren, är de inte i princip omöjligt att få in lera där?
 
Vevlager

Två av mina kompisar har tvingats byta helkapslade vevlager pga skador. Vi gjorde aldrig några
haveriutredningar utan nöjde oss med att konstatera var felet var. Det kan väl hända att det började med att tätningarna gav upp, men resultatet var skurna lager. Glappande pedalarmar kan ställa till med mycket, men de kan inte gärna göra det trögare att trampa...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5

Liknande trådar