Crescent

Funderar på att köpa en crescent oden eller freke. Någon som vet om dessa två cyklar är något att ha?
Bör jag välja att köpa någon av dem med dämpare eller med stel gaffel? Är bromsskivorna bra, kan tänka mig att de är av det billigare slaget...de är inte hydrauliska...vad det nu har för betydelse..

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor!

Mvh/Jens
 
Lodur!

Hej!
Jag köpte en Crescent Lodur (modellen över Freke) för ett tag sen. Det är samma ram som på Freke och jag är än så länge mycket nöjd med cykeln. Dämpare gör ju helt klart mycket för komforten men väger ju å andra sidan lite mer. På min så sitter det helhydrauliska skivor och det fungerar bra. På Freke sitter väl så kallad semihydraulisk vilket innbär att det är en wire ner till ett hydraliskt ok. Jag tror säkert att det funkar bra också. Det är ju mindre som kan krångla. Annars låter jag nog de med mer erfarenhet utala sig om skivbromsarnas vara eller icka vara.

Crescent gör ju överlag bra cyklar så jag tror inte att du gör någon dålig affär vilken du än väljer.

Lycka till!
 
Jag har en Freke '98 som har fungerat mycket bra. Den hade inte vare sig skivbromsar eller dämpare när jag köpte den men tidigare i år bytte jag den stela gaffeln mot en RockShox Judy SL - mycket skönare om man kör mycket i terräng. Kör du mest grusväg och liknande räcker en stel gaffel ganska långt.

Enligt Crescents hemsida sitter det en Manitou Magnum på årets Freke. Tycker att du ska provköra en cykel med just en sån dämpare innan du bestämmer dig i så fall. Rent generellt brukar man ofta spara in på just dämparen när det gäller "färdiga" cyklar av det här slaget, men Magnum-gaffeln är vad jag vet inget direkt bottennapp, även om jag själv bara kört på Judy SL och Marzocchi Z.2 Atom Race (som jag har på min nya cykel). Av de gafflarna är Marzocchin skönast tycker jag, men också dyrast.
 
Oden!!!

Hejsan!

Mitt namn är Christoffer och jag är en mycket nöjd Crescent Oden cyklist. Jag tycker att du ska köpa en Oden. Dämparna, deore växlarna, däcken, ja allt är superbra! Jag köpte min Oden för ca 2 månader sedan och jag är mycket nöjd. 27 växlar, skön dämpning och härliga michelin däck som rullar fin, fint är ingen nackdel direkt...
Den altenativa oranga cresent lacken drar till sig uppmärksamhet och är en härlig fördel om man vill skryta lite med sin nya guda cykel Oden från Crescent...
Jag är super nöjd och jag kan GARANTERA alla er där ute att även ni kommer bli det. Crescent Oden är en guda uppevelse som inte går att beskriva med ord.
KÖP, KÖP, KÖP!!
 
Jobbar du på Crescent eller?

Låter som du är nöjd! Hur fungerar de mekaniska skivbromsarna? Är de bra?
Funderar vidare på att kanske köpa en Freke av årsmodell -00 som affären hade kvar, den var med stel gaffel, men jag kunnde för ett "paketpris" få en valfri dämpad framgaffel istället.
Någon som vet om det skilljer mycket på -00 och -01 årsmodellerna av Freke?
 
Väldigt nöjd!

Hej igen Jens!

Nej jag jobbar inte på Crescent. Jag skulle inta ha någonting emot det iför sig...!
De mekaniska skivbromsarna på Oden fungerar utmärkt. Inga problem! Freke av årsmodell -00 är väll bra om du väljer paketpriset. Utan dämpare är den väll inget att jubla över. Inget dåligt menat men det är ju ingen nackdel med lite dämpning när man kör ner i ett jättehål i grusvägen där hemma tex.
00 och 01 av Freke modellen har väll inga större skillnader. Skivbroms är ju en nyhet hos 01:an men det är ju upp till dig om du vill ha skivbroms eller ej. Själv tycker jag att det är en klar förbättring jämfört med V-bromsar. Sen väljer du ju själv hur mycket pengar du vill lägga ut på en ny cykel. Oden är väl ingen billig cykel direkt men den är ju billigare än tex Freke -01 som ligger runt 11000:- med dämpare. Oden kostar runt 8500:- .
Det inga större skillnader mellan Oden och Freke. Det är väl mer en smak sak vilken av dem man väljer. Men som sagt får du en fullblods-mtb med björnstark aluminiumram i ren crescent design. Som om det inte var nog har den kvalitetskomponenter rakt igenom. Vad sägs om Shimano Deor/Alvivo växlar, dämpad framgaffel, däck från michelin som har haft stora tävlingsframgångar med dessa däck och sist men absolut inte minst...SKIVBROMS!!
Hehe. Det är upp till dig! Hur som helst är jag glad att du väljer mellan två stycken Crescent!

/Cippan

Jobbar du på Crescent eller?
Låter som du är nöjd! Hur fungerar de mekaniska skivbromsarna? Är de bra?
Funderar vidare på att kanske köpa en Freke av årsmodell -00 som affären hade kvar, den var med stel gaffel, men jag kunnde för ett "paketpris" få en valfri dämpad framgaffel istället.
Någon som vet om det skilljer mycket på -00 och -01 årsmodellerna av Freke?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.