Papperskartor från Lantmäteriverket
Jag pratade för några år sedan med en anställd på Lantmäteriverket i deras utställningsmonter på en mässa. Jag frågade han som stod och sålde kartor varför dom inte lagt i rutnätet på rikets nät på särtrycket ”Utflyktskarta Västerås kommun” (”Utflyktskarta Västerås kommun” är ett särkryck av flera gröna kartor, är stor och vikt i A4), med då han inte förstod vad rikets nät var något, så han kallade på sin chef. Chefen förstod heller ingenting, så jag fick förklara vad rikets nät var, och vad det är bra för, då tyckte han att ”det skulle bli rörigt med rutor på kartan”. I ett ytterligare försök att förklara för chefen vitsen med rikets nät och att det inte blev rörigt så visade jag honom resten av de gröna och blå kartor Lantmäteriverket hade i sin monter, och då trodde han att ”ingen mer än du använder dig av dessa rutor” och GPS.
Jag passade också på att påpeka att papperet ”Utflyktskarta Västerås kommun” var av dålig kvalité (sämre än vanliga gröna kartan) så att den faller sönder i A4 bitar efter ett tag. Inte heller där förstod han sig på mina synpunkter.
I somras (?) kom en nyreviderad ”Utflyktskarta Västerås kommun” ut (har ej köpt den, använder numera SSSK kartan) fortfarande utan rikets nät, inte ens i kanten på kartan. Glömde kolla papperskvalitén.
Så Lantmäteriverkets lyhördhet för kundernas krav vare sig det gäller papperskvalitén eller andra synpunkter ger jag inte mycket för.
Utan att vara användare av Fjällkartan, skulle jag tro att mina vänner som är det, skulle vara villiga att betala merkostnaden för Tyvek. De jag visat mina Tyvek kartor är imponerade då jag slitit i kartorna och jag berättat att jag duschat rent kartan från ”lerigt Mälarvatten”.
Per Brune