Torka mat - självklart
Hur kan man torka mat på ett effektivt sätt?
Svar: Använd alternativen sol/lufttorkning, ugn eller en torkapparat
Har funderingar på att torka mat av olika slag, men hur går man tillväga?
Svar: Skär råvaran i mindre bitar - lägg det luftigt och låt torka på varm (ej över 50 grader!) och välventilerad plats. Om torkning i ugn - låt ugnsluckan vara något öppen (ett knivblad duger). Varmluftugn är att föredra, men inget krav.
Rotfrukter (potatis mm) bör förkokas i saltat vatten
Helt kött och fisk skärs i mindre bitar - saltas och torkas. Köttfärs saltas och genomsteks innan torkning. Jag brukar torka animaliska produkter samt rödbetor på bakplåtspapper - för att undvika att slibba ned ugnen. Det frigörs en del fett.
Ärter och bönor förkokas tills de är nästan färdigkokta innan de torkas på vanligt sätt (förkortar koktiden avsevärt...). Ärtsoppa till fjälls är ingen dålig maträtt... - glöm inte timjan och senapen bara.
Lämplig storlek, beror på vad det handlar om, rotfrukters fiberriktning, köttstruktur mm, men håll tjockleken under ca 1 cm.
Kan man konstruera något så att man sliper ha ugnen på under längre tider?
Svar: Problemet är att få ihop ett bra ramverk av sk "torkollar" - värmekällan kan man göra själv genom några vanliga 60W lampor kopplade till en termostat. Problemet är att burken lär ta plats...
Kan man frystorka sjävl?
Svar: Om du kan fixa vakum och lämlig kyla så javisst, men jag har inte prövat. Ser inte behovet...
Finns det någon bra litteratur om hur man kan gå till väga?
Svar: Siri Sahlins bok "torkning" är husbibeln vad gäller grönsaker. Jag har inte hittat någon lika bra vad gäller animailiska produkter, men Sjöviks folkhögskolas vägledarlinje (i Avesta) har publicerat en del intressanta elevarbeten inom områdettror jag.
Hur kan man kompnera ihop måltider på ett lämpligt sätt så att man får tillräckligt stora portioner?
Svar: Det finns lite receptförslag både under Utsidans sidor som under
http://www.scout.se, kika där. Annars gäller att prova och experimentera själv. Råvarumängden brukar inte skilja sig så mycket oavsett om du torkar maten eller ej.
Det är bara att börja torka, nästan alla livsmedel är torkbara, det enda jag hittills inte torkat är ägg - men de håller ju bra ändå i rå form...
- jag har inte ätit frystorkade produkter på mina färder på fjäll och hav sedan 1989...
Att torka själv ger godare mat, billigare mat och kontroll på vad som finns i maten - det senare är ju inte helt ointressant med tanke på alla diskussioner om tillsatser i mat och BSE smittat kött mm.
och du, glöm inte vitlöken... ;-)
Lycka till
Vänligen/Dag