Det har ju diskuterats friskt här på forumet om att man inte får polletera cyklar osv. och det har även pratats en del om cykel på flyg...
Här kommer min lilla berättelse om hur det kan gå...
Jag skulle resa hem från Umeå till sommarstugan vid Nyköping och smidigast är ju att flyga då det tar en timme Umeå till Arlanda istället för en hel natt med tåg. Jag ville ha med båda mina cyklar (racer + MTB) och kollade med flygbolaget vilka regler som gällde. Den enda extra kostnaden är den extra vikten! Detta innebär inrikes typ 5 kronor per kilo. Man skulle skruva av trampor och hjul och vrida styret sa de när jag frågade. Jag valde att demontera lite till och packa i cykelkartong. Väl på flygplatsen frågade jag hur jag skulle göra med mitt extrabagage för att slippa köra det på bagagebandet, de tyckte liksom jag att det var bäst att ta det som specialbagage och jag ställde enligt överenskommelse de två lådorna utanför denna inlämmning. Jag fick efter viss tvekan betala 20 kg övervikt för mina två cyklar som vägde 30 kg (min väska vägde 17 att jämföra med maxvikten på 20 kg). Extrakostnaden blev 106:- för TVÅ cyklar! Inte alls farligt tycker jag... Man kunde också teckna en extra försäkring för en procent av det uppskattade värdet. Detta gjorde jag dock inte. Frågan vara bara hur mycket de skull skadas. Väl nere på Arlanda hade mina cyklar inte kommit med på planet. De stod KVARGLÖMDA i Umeå!!! Personalen på flygplatsen var dock trevlig, kompetent och service inriktad och lovade att se till att cyklarna kom med första morgonplanet då detta var det sista för kvällen. De lovade vidare att köra ut cyklarna till vår sommarstuga dryga 15 mil från Arlanda ute i obygden. De hoppades jag skulle ha cyklarna till lunch. BRA!
Väl i stugan dagen efter hörde vi av dem vid tolvtiden då en dam sa att cyklarna skulle komma mellan ett och fyra. Dock höll inte denna tids plan utan vid halv sex ringde han som körde budbilen för en vägbeskrivning och före sex hade jag mina båda cyklar. Cyklarna hade klarat resan mycket bra och var helt oskadda. Om detta berodde på extra försiktig behandlig pga deras strul vet jag inte men jag tror inte det borde vara några problem normalt sett heller om man tar det som specialbagage.
Visst var det otur att cyklarna blev kvarglömda men jag tycker flygbolaget löste det hela på ett föredömmligt sätt trots att det tog lite längre tid än de först sa. Jag tror inte de tjänade några större pengar på min resa när de fick skicka en budfirma på en 30 mils tripp enbart för min skull, men självklart måste de ju göra det om de har dabbat sig.
Jag måste säga att jag är nöjd både med deras sätt att lösa det uppkommna problemet och deras behandling av cyklarna och kanske framförallt priset. Jag vet att det är svindyrt att flyga, men om man är under 26 kostar en bokad biljett 340:- och det är inte farligt, tåg är inte så mycket billigare och vad jag minns kostade polleteringen när det gick att göra betydligt mer än de 100:- extra som det kostade med flyget. Jag tycker därför att flyget är ett bra alternativ om man ska ha med hojen på äventyr. Åtminstonde inom Sverige där priset för övervikt är lågt.
Vad tycker ni andra? Vad är era erfarenheter av inrikesflyg och cyklar? Skador? Kvarglömmningar? Jag såg att vissa fick sina hojar transporterade som de var, varken demonterade eller packade. Någon som testat detta?
/Andreas
Här kommer min lilla berättelse om hur det kan gå...
Jag skulle resa hem från Umeå till sommarstugan vid Nyköping och smidigast är ju att flyga då det tar en timme Umeå till Arlanda istället för en hel natt med tåg. Jag ville ha med båda mina cyklar (racer + MTB) och kollade med flygbolaget vilka regler som gällde. Den enda extra kostnaden är den extra vikten! Detta innebär inrikes typ 5 kronor per kilo. Man skulle skruva av trampor och hjul och vrida styret sa de när jag frågade. Jag valde att demontera lite till och packa i cykelkartong. Väl på flygplatsen frågade jag hur jag skulle göra med mitt extrabagage för att slippa köra det på bagagebandet, de tyckte liksom jag att det var bäst att ta det som specialbagage och jag ställde enligt överenskommelse de två lådorna utanför denna inlämmning. Jag fick efter viss tvekan betala 20 kg övervikt för mina två cyklar som vägde 30 kg (min väska vägde 17 att jämföra med maxvikten på 20 kg). Extrakostnaden blev 106:- för TVÅ cyklar! Inte alls farligt tycker jag... Man kunde också teckna en extra försäkring för en procent av det uppskattade värdet. Detta gjorde jag dock inte. Frågan vara bara hur mycket de skull skadas. Väl nere på Arlanda hade mina cyklar inte kommit med på planet. De stod KVARGLÖMDA i Umeå!!! Personalen på flygplatsen var dock trevlig, kompetent och service inriktad och lovade att se till att cyklarna kom med första morgonplanet då detta var det sista för kvällen. De lovade vidare att köra ut cyklarna till vår sommarstuga dryga 15 mil från Arlanda ute i obygden. De hoppades jag skulle ha cyklarna till lunch. BRA!
Väl i stugan dagen efter hörde vi av dem vid tolvtiden då en dam sa att cyklarna skulle komma mellan ett och fyra. Dock höll inte denna tids plan utan vid halv sex ringde han som körde budbilen för en vägbeskrivning och före sex hade jag mina båda cyklar. Cyklarna hade klarat resan mycket bra och var helt oskadda. Om detta berodde på extra försiktig behandlig pga deras strul vet jag inte men jag tror inte det borde vara några problem normalt sett heller om man tar det som specialbagage.
Visst var det otur att cyklarna blev kvarglömda men jag tycker flygbolaget löste det hela på ett föredömmligt sätt trots att det tog lite längre tid än de först sa. Jag tror inte de tjänade några större pengar på min resa när de fick skicka en budfirma på en 30 mils tripp enbart för min skull, men självklart måste de ju göra det om de har dabbat sig.
Jag måste säga att jag är nöjd både med deras sätt att lösa det uppkommna problemet och deras behandling av cyklarna och kanske framförallt priset. Jag vet att det är svindyrt att flyga, men om man är under 26 kostar en bokad biljett 340:- och det är inte farligt, tåg är inte så mycket billigare och vad jag minns kostade polleteringen när det gick att göra betydligt mer än de 100:- extra som det kostade med flyget. Jag tycker därför att flyget är ett bra alternativ om man ska ha med hojen på äventyr. Åtminstonde inom Sverige där priset för övervikt är lågt.
Vad tycker ni andra? Vad är era erfarenheter av inrikesflyg och cyklar? Skador? Kvarglömmningar? Jag såg att vissa fick sina hojar transporterade som de var, varken demonterade eller packade. Någon som testat detta?
/Andreas