Tältpassion...
Låt mig tacka samtliga kombattanter för en intressant diskussion som från min sida har betraktats på avstånd. Jag hade ingen aning om att en fråga om ett tält kunde riva upp så mycket känslor, men det är ju alltid kul att kunna stå till tjänst med lite debattmaterial.
För att summera era kloka inlägg verkar det som att Hilleberg har en stark förankring i äventyrarnas själar. Som x-treme hävdar, kanske detta beror på rent prylbögeri eller (det kanske något felaktiga ordvalet) kapitalism. Men det tror jag faktiskt inte. Många av er som svarar verkar ha diger erfarenhet av friluftsliv och vet förmodligen vad som verkligen håller när ovädret slår till, och då kanske man inte vill sitta i ett tält med brandvarningsskyltar och dåliga sömmar.
Men i vilket fall som helst, att betala nästan 6000 kr för ett tält som Staika är i mina ögon perverst. Kritiken går i detta fall inte till köparen, som vet att han behöver den kvalitén, utan till tillverkaren som faktiskt tar hutlöst betalt för något som inte är något annat än en sinnrik konstruktion av tyg. Jag har svårt att föreställa mig att Hillebergs marginaler ligger under 70 procent på ett sådant tält.
Ett lyckat köp ligger kanske någonstans mellan Everest och Hilleberg. Detta mellanprisskikt är dock dåligt bevakat av tillverkarna. Egentligen bara Fjällräven som spelar där, och de ligger ändå ganska långt upp mot Hilleberg. Så vi får väl helt enkelt efterlysa lite variation av utbudet på tältfronten, och under tiden stoppa våra pengar i madrassen och drömma om svåra nätter i ett ombonat Staika.
Avslutningsvis vill jag passa på att hålla med föregående talare; Ja, ett forum som Utsidans ackumulerar väldigt mycket gratisreklam. Men de saker vi sysslar med är trots allt mycket prylbetonade och det är ingen idé att gräma sig över det. En ny kajak, eller ett par nya skidor kan göra en utsidare hur lycklig som helst. Så jag tror tyvärr att vi får lära oss att leva med lite gratisreklam, även om man kunde hoppats på lite mer intressants diskussioner än tältmärken.